Problematika umiestnenia vegánskych produktov v obchodoch

08.03.2021

Idete do potravín aby ste si nakúpili ovocie, zeleninu a vegánke produkty. Kde ich ale máte hľadať?

Vegánstvo je celosvetový trend, ktorý rastie. Nedá sa poprieť, že pandémia COVID-19 prinútila ľudí v strachu o svoje zdravie zaradiť viac rastlinnej stravy do jedálnička a obmedziť spotrebu mäsa a mliečnych výrobkov.

Len za posledné dva roky bol zaznamenaný v Európe nárast vegánskeho trhu o 49%, pričom v krajine ako je Nemecko sa zvýšil predaj rastlinného mäsa o 226%. Zároveň obchodné reťazce a fastfoody po celom svete oznamujú zaradenie vegánskych možností do svojej ponuky.

Ľudia ktorí prechádzajú na rastlinnú stravu, alebo si uvedomia zbytočné utrpenie a stanú sa vegánmi z etických dôvodov, hľadajú vhodné vegánske možnosti. Diskusiu o tom, aký majú dopad procesne spracované vegánske potraviny na zdravie dajme teraz na bok.

Vegánska ulička vs chaos

A prichádzame k základnej otázke. Kam umiestniť vegánske produkty v obchodoch? V podstate sú dve možnosti. Vyhradiť im samostatnú sekciu, kde zákazník okamžite nájde to čo potrebuje, alebo ich zamiešať medzi nevegánske produkty.

Podľa prieskumov sa zvyšuje predaj vegánskych produktov pokiaľ sú umiestnené vedľa nevegánskych. Teda rastlinné mäso vedľa mäsa, rastlinné mlieko vedľa mlieka, rastlinný syr vedľa syra a podobne.

Podľa prieskumov  nedochádza k pomýleniu zákazníkov, tí vedia že keď siahnu po rastlinnej alternatíve, tak to nie je živočíšneho pôvodu. Vysvetlenie môže byť jednoduché. Človek si ide kúpiť napríklad mäso a keď si ho vyberá, tak pred tým ako po ňom siahne a vloží do košíka sa zamyslí nad tým, či nevyskúša rastlinnú variantu keď ju vidí (z rôznych dôvodov: zdravie, ekológia, zvedavosť, trend...)

Pokiaľ sú vegánske výrobky umiestnené v samostatnej sekcii, tak bežní zákazníci majú tendenciu dané miesto obísť a to z rôznych dôvodov. 

Máme tu ale aj iný prístup a to sú spomínané vegánske sekcie, alebo celé vegánske uličky (v ideálnom prípade celý vegánsky obchod) ako to má napríklad sieť supermarketov ASDA v Británii.

Ktorý z prístupov je lepší? Vegánska ulička alebo chaos? Pre zvýšený predaj rastlinných produktov určite chaos. Pre vegánov to ale prináša množstvo komplikácií. Tie zahŕňajú poctivé čítanie zloženia množstva produktov, kým vegán nájde ten vhodný.

V tomto to majú uľahčovať certifikácie značky V-Label, vďaka ktorým sa zákazníci oveľa ľahšie zorientujú v zložení výrobku. Nie je to ale úplne tak.

Bola totiž veľmi nešťastne zvolená koncepcia označenia. Označenie výrobku Vegan a Vegetarian je vizuálne veľmi podobné a často musíte výrobok zobrať do ruky aby ste si bližšie pozreli, či máte vegánsky alebo vegetariánsky produkt.

Zároveň to evokuje dojem, že sa jedná o podobné koncepcie, pričom vegáni sa voči vegetariánstvu často ostro ohradzujú, pretože vegetariánstvo je z etického hľadiska absolútne neakceptovateľné. Zo zdravotného hľadiska rovnako mliečne výrobky nie sú dobrou voľbou.

Ďalším problémom je, že vegánom nie je príjemné vyberať si rastlinné produkty, ktoré ležia vedľa živočíšnych. Napríklad z naporcovaných kusov zvierat sa niektorým vegánom robí nevoľno, ešte aj v spojitosti so zápachom. Nakupovanie sa tak stáva nie len zdĺhavá, ale aj veľmi nepríjemná záležitosť. 

Aké je teda riešenie? Vegánom by sa uľahčil život, keby boli vytvorené vegánske uličky ako to má napríklad sieť supermarketov ASDA. Naopak, pre zvýšenie predaja vegánskych produktov je zas lepšie ich umiestniť vedľa živočíšnych. Osobne dúfam, že toto prechodné obdobie čo najskôr pominie a už sa nebudeme musieť zamýšľať nad týmito absurdnými otázkami. Budúcnosť je vegánska a nie je dôvod predávať mŕtve telá zvierat ani ich sekréty.

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky