Vegánstvo vs Rastlinná strava

03.11.2020

Často za zamieňajú dva pojmy. Vegánstvo a rastlinná strava. Vidíte veľa prípadov, kedy ľudia ktorí sú na rastlinnej strave tvrdia že sú vegáni a pritom to tak vôbec nie je. Aký je teda rozdiel?

V skratke, vegánstvo je o etike, rastlinná strava má iné motivácie a namiesto tohto pojmu sa používa trochu zavádzajúci pojem, vegánska strava. Čo je vegánstvo:

"Vegánstvo je spôsob života, ktorý sa snaží vyhýbať sa, najviac ako je možné a aplikovateľné, všetkým formám využívania a krutosti k zvieratám kvôli jedlu, oblečeniu alebo z akéhokoľvek iného dôvodu." 

Je to teda o rozhodnutí, či chcem zabíjať a týrať zvieratá alebo nie. A vegáni si vybrali slovo nie. A zhodou okolností do toho spadá aj rastlinná strava pretože to vyplýva z definície vegánstva. Zahŕňa to samozrejme aj iné oblasti ako oblečenie, kozmetiku, čistiace prostriedky, cirkusy...

Vcelku sa stali populárne videá typu - Prečo už nie som vegán. A tam prichádzajú influenceri s rôznym vysvetlením, od toho že ich to veľmi obmedzovalo, alebo mali zdravotné problémy, alebo že mali chuť na jedlo na ktoré boli zvyknutí... Najvtipnejšie je vyjadrenie, že to nie je pre každého a niekomu to nevyhovuje, je to každého osobná voľba a pod. Tu je jeden z príkladov:

Ešte do toho dá aj úsmev, aby ukázala ako je nad vecou. Je dobré sa pozrieť spätne na tvorbu daných ľudí či na youtube, instagrame alebo facebooku. Je mizivé percento, že by ste tam našli ukážky týraných zvierat, alebo že by sa venovali a hovorili k danej téme, alebo  že by sa zapojili do aktivizmu, boli sa pozrieť na bitúnok a do očí zvierat ktoré idú na smrť... Čo tam naopak s vysokou pravdepodobnosťou nájdete, tak to je "zdravý" životný štýl, jedlá, recepty, fotky jedál, fotky z posilňovne, hlavne fotky svojej postavy (to je dôležité)... A často sa ide ešte ďalej a keď rastlinne, tak už samozrejme raw.

A potom prichádzajú po ukončení "vegánstva" vety typu, že som na 90% vegán, alebo som vegán, ale keď som u babičky, tak by som ju urazil keby som si nedal koláč v ktorom sú vajcia apod. Najlepšia je veta typu - Ja to tak nehrotím a sem tam si mäso alebo vajíčko dám, no a čo, určite lepšie ako keby som jedol iba mäso. Nie. Vegánstvo nemá škálu. Buď ste vegán alebo nie. Nič také ako prevažne, alebo na 90% neexistuje. Ja môžem tiež povedať že na 90% nebijem svoje dieťa. Väčšinou som v pohode a mám ho rád a som proti týraniu malých detí, ale sem tam, keď je príležitosť...

Títo ľudia ktorí majú neskutočný dopad a často státisíce sledovateľov na sociálnych sieťach, majú obrovskú zodpovednosť. Ich sledovatelia, deti, násťročný...si z nich berú príklad. Často si to neuvedomujú keď tvoria videá. A videom typu: Prečo už nie som vegán, dajú to potrebné ospravedlnenie ľuďom, prečo je dobré zabíjať zvieratá. Takto získava zabíjanie a týranie legitimitu a uľaví od od pocitu viny.

Prečo sa snažia ľudia a influenceri stravovať rastlinne, na to môže byť viacero dôvodov. Majú predstavu že je to zdravé, alebo je to trend, alebo do toho idú kvôli kamarátom a okoliu ktoré sa tak stravuje, alebo to vidia u svojich vzorov na sociálnej sieti a nasledujú ich.

Ďalší príklad a znova s úsmevom:

A tu to je od človeka, ktorý prezentuje raw stravu, na ktorej si už kopa ľudí zničilo zdravie a je to častým dôvodom, keď niekto končí s rastlinnou stravou, že sú to zdravotné dôvody práve kvôli raw strave. A znova prichádza veta aj v tomto videu- "človek môže byť vegán tak na pol". No nie, nemôže. Nemôžem povedať že som proti zabíjaniu zvierat a zároveň za zabíjanie zvierat, resp. som proti týraniu, ale tak na pol. Som proti znásilňovaniu žien, ale tak na pol. Som proti zneužívaniu detí, ale tak na pol... 

Často prichádzajú argumenty daných ľudí, že sú proti násiliu, proti týraniu, zároveň to však priamo podporujú tým, že chcú jesť mäso, vajcia, med... Potom nasleduje ďalší argument typu - ja to mám z farmy, ja to mám z voľného chovu, tie zvieratá netrpia a sú zabíjané humánne.  Snažia sa tým klamať hlavne sami sebe a ospravedlniť si racionálne prečo musia zabiť niekoho kto nechce umrieť. Pre nich je hlavné slovo ja, ja, ja, pre mňa, kvôli mne - to že je niekde obeť, to nevnímajú. 

Takže záverom, slovo vegán sa používa často nesprávne. Vegánstvo je v prvom rade o etike. Už či sa vegán bude alebo nebude stravovať zdravo je jeho rozhodnutie. Keď niekto je rastlinne, tak neznamená že je vegán, naďalej môže podporovať týranie a zabíjanie zvierat a je mu to často jedno. Rastlinnou stravou niečo sleduje, nemá to väčšinou nič spoločné s empatiou k zvieratám a nie je veľa prípadov, že by ľudia bez súcitu žili na rastlinnej strave celý život.

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky