Toto nedáva zmysel
Dnes by sme sa pozreli na dva prípady aktivít organizácií, ktoré majú za cieľ nížiť spotrebu mäsa. Každý takýto krok musím oceniť - to ako to robia, ale nedáva zmysel.
V poslednej dobe sa organizovali aktivity v oblasti boja za zníženie spotreby mäsa. V prvom prípade desiatky organizácií žiadajú zvýšiť cenu mäsa (najčastejšie zdanením) a v druhom prípade ProVeg International zorganizoval zbierku na billboardovú kampaň thismakesnosence, kde chce upozorniť na vzájomne si odporujúce kroky EÚ
Zvýšme cenu mäsa
80 organizácií napísalo otvorený list vyzývajúci 50 krajín sveta kde je vysoká spotreba mäsa, aby zvýšili jeho cenu. To že to organizácie nerobia kvôli zvieratám, ale argumentujú klimatickou zmenou je teraz vedľajšie.
Cestou ako chcú dosiahnuť zníženie spotreby mäsa je zavedenia dane z uhlíka. Mäso by tak malo byť oveľa viac zdanené ako zelenina, pretože mäso je veľkým producentom skleníkových plynov.
Tu nastáva vec, ktorá nedáva zmysel. Občania celej Európskej únie sa skladajú na financovanie mäsového, mliečneho a vaječného priemyslu zo svojich daní. Celkovo EÚ vyčleňuje asi 20% svojho rozpočtu na podporu mäsa, mlieka a vajec.
Takto masívne zadotovanú (cez dane ľudí) vec, ktorá násobne znižuje skutočnú cenu mäsa, mlieka a vajec sa má opakovane zdaňovať. Na jednej strane sa ľuďom vezmú peniaze, aby sa podporila živočíšna výroba, na druhej strane organizácie žiadajú aby sa ľudia opätovne zdanili, aby sa znížila živočíšna výroba - Toto nedáva zmysel.
Je pozoruhodné, že toto požadujú desiatky organizácií na celom svete bez toho, aby si uvedomili kde je vlastne podstata. Problémom nie je to, že mäso nie je zdanené. Problémom číslo 1 je, že sa zabíjajú zvieratá hoci na to nie je žiaden dôvod a problémom číslo 2, že to všetci povinne a nedobrovoľne financujeme zo svojich daní. Tu je problém.
Keď už teda organizácie nebojujú za slobodu zvierat, ale argumentujú klimatickou zmenou, mali by tlačiť na vlády, aby prestali priamo dotovať mäso, mlieko a vajcia. Prinieslo by to oveľa hmatateľnejšie a radikálnejšie výsledky, ako keď sa o pár % zvýši cena mäsa. Navyše predpokladám, že o to, čo by sa navýšila cena mäsa, by sa rovnako navýšili dotácie na mäso ako kompenzácia mäsovému priemyslu.
Reklama EÚ na podporu predaja mäsa a mlieka
Druhá aktivita ktorá mi nedáva zmysel má názov - Toto nedáva zmysel (This makes no sence) Jedná sa o billboardovú kampaň, ktorá poukazuje na protichodné kroky EÚ v oblasti spotreby mäsa a mlieka.
Na jednej strane EÚ vo svojej stratégii Farm to fork odporúča znižovať spotrebu mäsa a mlieka, na druhej strane platí kampane na podporu mlieka a mäsa. Na prvú dobrú odpor znie rozumne a malo by sa proti tomu protestovať.
Keď sa však pozrieme na rozmer a podstatu problému, tak táto aktivita znova nedáva zmysel. EÚ vyčleňuje cca 32 miliárd Eur na priamu podporu mäsa, mlieka a vajec formou dotácií. Na propagáciu mlieka a mäsa míňa cca 55 miliónov Eur ročne.
Pre porovnanie reklama na mäso a mlieko je 0,17% v porovnaní so sumou kde je priama dotácia na mäso a mlieko. Na čo však chce upozorniť ProVeg International nie je nezmyselnosť dotácií v desiatkach miliárd Eur ročne, ale na reklamu ktorá je v danom porovnaní vo výške 0,17%.
Znova, keď už sa nebojuje za zastavenie zabíjania zvierat, aktivita by mala smerovať tam kde je problém - a to nie je reklama, ale priame dotácie. Dotácie na mäso, mlieko a vajcia sú problémom a proti tomu by sa malo bojovať.
Aký by asi malo efekt keby sa zrušila reklama EÚ na mäso a mlieko ktorú ani nikto neregistruje a aký efekt zrušenie dotácií v desiatkach miliárd Eur? Veď ten rozdiel musí vidieť aj slepý.
Hoci som bol celý čas kritický, znova musím oceniť aspoň snahu, ktorú organizácie vyvíjajú. Som však smutný z ich argumentácie, kde je zviera len číslo, len vec a mantra riešenia v podobe klimatickej zmeny. Samotné kroky v oblasti znižovania spotreby mäsa ale v týchto dvoch konkrétnych prípadoch neupozorňujú na podstatu problému a riešia len "kozmetické" veci, ktoré budú mať minimálny dopad blížiaci sa nule.
Toto nedáva zmysel