EÚ okrem dotácií na mlieko a mäso  platí stovky miliónov na ich reklamu

22.09.2021

Okolo 20% celkového rozpočtu EÚ smeruje na dotácie mäsového a mliečneho priemyslu. Okrem toho platí stovky miliónov na reklamu na podporu spotreby mäsa a mlieka.

Európska komisia pritom v stratégii Z farmy na stôl hovorí o potrebe znížiť spotrebu mäsa v EÚ. V rokoch 2016 až 2020 ale na propagáciu konzumácie mäsa mäsových a mliečnych výrobkov vyplatila takmer 220 miliónov eur.

"Súčasné modely konzumácie potravín nie sú udržateľné ani z hľadiska zdravia, ani z hľadiska životného prostredia. Priemerný príjem kalórií, konzumácia červeného mäsa, cukrov, soli a tukov v EÚ naďalej presahuje odporúčané dávky, konzumácia celozrnných obilnín, ovocia a zeleniny, strukovín a orechov však nedosahuje potrebnú mieru," upozorňuje potravinová stratégia EÚ Z farmy na stôl (Farm to Fork, F2F). 

Konkrétne návrhy, ako to dosiahnuť, text stratégie F2F zatiaľ neobsahuje. Veľa dostupných riešení exekutíva EÚ v rukách teraz ani nemá - buď sú nepriechodné legislatívne, no chýba pre ne hlavne politická vôľa.

Jedno riešenie ale stratégia predsa len ponúka: "Napríklad sa musí zabrániť marketingovým kampaniam s reklamou na veľmi lacné mäso," predkladá strategický dokument.

Podľa ochranárov sa ale tohto cieľa úplne nedrží ani sama Európska komisia. Päťdesiat mimovládnych organizácií upozornilo, že exekutíva EÚ každoročne desiatkami miliónov eur financuje propagáciu konzumácie mäsových a mliečnych výrobkov.

Mimovládky preto napísali spoločný list eurokomisárovi pre poľnohospodárstvo Januszovi Wojciechoskému, v ktorom apelujú, aby Komisia skončila s finančnou podporou kampaní zameraných na podporu konzumácie mäsa a mliečnych výrobkov.

"Vyzývame Európsku komisiu, aby vzala do úvahy nepriaznivé dôsledky výroby a spotreby mäsa a mliečnych výrobkov pre klímu, biodiverzitu a verejné zdravie a zmenila propagáciu poľnohospodárskej výroby, aby bola v súlade s ambíciami stratégie Farm to Fork," vyzývajú organizácie.

Odvolávajú sa napríklad na údaje Európskeho dvora audítorov, podľa ktorých živočíšna výroba zodpovedá až za 78 percent negatívnych vplyvov poľnohospodárstva na biodiverzitu a 19 percent emisií skleníkových plynov vytvorených ľudskou činnosťou. Poukazujú tiež na to, že podľa prieskumu Komisie z roku 2020 až 80 percent Európanov súhlasí, že by sa "mal obmedziť marketing a reklamy, ktoré neprespievajú k zdravému a udržateľnému stravovaniu". 

zdroj: euractiv.sk

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky