Veganuary 2025 prelomilo rekord. Čísla účasti dosiahli 25,8 milióna ľudí
Účasť na Veganuary v roku 2025 opäť prekonala rekordy, pričom približne 25,8 milióna ľudí sa tento rok v januári zaviazalo vynechať mäso, mliečne výrobky a vajcia.
Zatiaľ čo organizácia má oficiálne kampane v 20 krajinách, tieto čísla pochádzajú z prieskumov YouGov v 11 z jej kľúčových krajín (v Európe a Amerike) a predstavujú 3% nárast účasti od kampane v roku 2024.
Veganuary dospel k číslu vyhodnotením prieskumov verejnej mienky YouGov (ktorých sa zúčastnilo približne 15 500 ľudí) a súčasných odhadov počtu obyvateľov pre každý z národov, pričom poznamenal, že už nemeria účasť podľa počtu e-mailových prihlásení "ako veľa ľudí sa zúčastňuje bez oficiálnej registrácie prostredníctvom webovej stránky".
Pokračujúc v tomto trende, organizácia inšpirovala spustenie podobnej kampane na podporu rastlinného stravovania v Číne.
Podpora viacerých sektorov je kľúčom k úspechu Veganuary
Od svojho predstavenia v roku 2014 sa Veganuary stalo kultúrnym fenoménom, ktorý každým rokom priťahuje viac a viac ľudí. Jeho úspech bol postavený na spolupráci s celebritami a influencermi, ktorí šírili túto správu široko-ďaleko – medzi tohtoročných partnerov patrili herec Woody Harrelson, šéfkuchár Hugh Fearnley-Whittingstall, súťažiaca The Great British Bake Off Freya Cox a hviezda sociálnych médií Giuseppe Federici.
Kampaň tiež využila určitú podporu politiky. Napríklad City of West Hollywood hlasovalo za uznesenie o propagácii Veganuary medzi obyvateľmi, zamestnancami a podnikmi a starosta Chelsea Lee Byers včera na zasadnutí rady oznámil vyhlásenie Veganuary.
Aj v USA sa do súťaže Veganuary Workplace Challenge zapojilo viac ako 40 zamestnávateľov v oblasti médií, vzdelávania, solárnej energie a výroby. A viac ako 50 reštaurácií oslavovalo Veganuary len v New Yorku.
Značky a predajcovia medzitým prišli s novinkami na upokojenie dopytu po vegánskych potravinách, či už v podobe nových príchutí zmrzliny od Salt & Straw, inovácií tofu od Squeaky Bean a Cauldron Foods v Spojenom kráľovstve alebo 28 bezmäsitých produktov z Lidl GB.
Pokračujúca podpora zo strany podnikov, celebrít a politikov je pozoruhodná vzhľadom na to, že mäso z rastlín sa dostalo do kultúrnej vojny, čiastočne vďaka spojeniu s ultraspracovanými potravinami a dezinformačným kampaniam od Big Meat.
"Zatiaľ čo sa diskutuje o zdravotných aspektoch rastlinného mäsa, environmentálne výhody rastlinných bielkovín sú nepopierateľné a to je to, čo priťahuje stále viac ľudí k výberu rastlinných potravín ako súčasti ich úsilia o zníženie ich vplyvu na klímu," povedal pred tohtoročnou kampaňou Green Queen Toni Vernelli, šéf politiky a komunikácie Veganuary.
"Zaznamenávame tiež väčší záujem o varenie na rastlinnej báze," dodala, čo bolo zdôraznené v receptoch v jej eKuchárke celebrít z roku 2025 . "Tieto ponúkajú to najlepšie z oboch svetov – prínosy pre zdravie a životné prostredie, plus skvelú chuť a textúru, aby zaistili, že budú uspokojovať aj prospievať."
Veganuary inšpiruje čínsku vegánsku výzvu v marci
Veganuary sa nedávno rozšíril zo svojej prítomnosti len v januári, po zistení dôkazov o dlhodobej zmene v stravovaní účastníkov. Šesť mesiacov po kampani v roku 2024 zostalo 27 % účastníkov úplne vegánskych, zatiaľ čo 54 % jedlo o polovicu menej mäsa a mliečnych výrobkov ako pred výzvou. Iba 3 % ľudí uviedlo, že to nemá žiadny vplyv na ich dlhodobé rozhodnutia.
V apríli preto Veganuary oznámilo množstvo minikampaní, ktoré dopĺňajú jeho januárovú vlajkovú loď, počnúc týždňom bez kurčiat, po ktorom nasledovali týždeň bez rýb, mesiac BBQ a týždeň bez mlieka.
Teraz tento mesačný koncept mieri do Číny s kampaňou Mangchun Sanyue (Veganský jarný marec alebo V-marec), ktorú vyvinula Čínska vegánska spoločnosť a inšpirovala ju Veganuary. 31-dňová jazda je totožná s januárovou výzvou, no prvý mesiac v roku nie je ideálnym obdobím na zmenu životného štýlu pre každého.
Lunárny Nový rok spadá medzi koncom januára a začiatkom februára (tento rok sa to stalo 29. januára). Aby sa prispôsobil čínskemu kalendáru, tím z China Vegan Society prišiel s V-marcom ako twist na Veganuary.
Viac ako 50 podnikov sa už zaviazalo zúčastniť sa marcovej kampane uvedením alebo propagáciou rastlinných produktov a očakáva sa, že sa pridajú aj mnohé ďalšie.
"Inšpirovaní úžasnou transformačnou silou, ktorú Veganuary preukázali pri zmene životného štýlu ľudí k lepšiemu, dúfame, že V-marec otvorí príležitosti pre ľudí v Číne a ďalších ľudí ázijského pôvodu na celom svete, ktorí pozorujú lunárny Nový rok," povedal Jian Yi, zakladateľ a generálny riaditeľ Čínskej veganskej spoločnosti.
Alternatívne bielkoviny sú vo východoázijskom národe na vzostupe, pričom jeho populácia konzumuje viac bielkovín na hlavu ako Američania v súčasnosti, a to väčšinou z rastlín. Národné aj miestne vlády podporujú rastlinné a nové potraviny , pričom Peking je teraz domovom prvého centra výskumu a vývoja pestovaného mäsa a fermentovaných bielkovín . A prieskum z roku 2024 naznačuje, že keď sú čínski spotrebitelia informovaní o výhodách vegánskej stravy, 98 % tvrdí, že budú jesť viac týchto potravín.
"Čína sa môže pochváliť mimoriadnymi kulinárskymi tradíciami zameranými na rastliny. Máme viac dôvodov ako kedykoľvek predtým oslavovať tieto tradície uprostred všetkých zdravotných, ekologických a etických kríz, s ktorými dnes zápasíme," povedal Yi.
zdroj: greenqueen.com.hk