Veganuary 2024 môže byť doteraz najväčším úspechom
Veganuary je viac než len novoročný reset, je to kultúrny fenomén so stovkami tisíc účastníkov každý rok.
Nezisková organizácia Veganuary vydáva každoročnú výzvu, ktorá povzbudzuje ľudí, aby vyskúšali vegánsky životný štýl počas celého januára . Veganuary, ktorú v roku 2014 založili Matthew Glover a Jane Land vo Veľkej Británii, si kladie za cieľ vzdelávať a inšpirovať hostí, aby skúmali výhody rastlinného života pre seba, zvieratá a planétu.
Je vzrušujúce – pre vegánsku komunitu – počet zaregistrovaných za posledných 9 rokov neustále rástol, čo vyvolalo predpovede, že rok 2024 bude svedkom doteraz najväčšej globálnej veganizácie. Ale to nie je jediný dôvod, prečo má prichádzajúca udalosť prekonať všetky rekordy.
Počet vegánov rastie každý rok
Ešte v prvom Veganuary sa skromných 3 300 jednotlivcov zaviazalo, že sa odhodlajú a na mesiac sa stanú vegánmi. Od tohto skromného začiatku si hnutie získalo celosvetovú popularitu a priťahovalo stále rastúce vlny účastníkov. V roku 2020 sa počet registrácií prudko zvýšil na impozantných 400 000, čo predstavuje 170 % nárast oproti predchádzajúcemu roku.
Tento vzostupný trend pokračoval aj v roku 2022 s rekordnými 629 900 prísľubmi (nárast o 7 % oproti roku 2021). A rok 2023 prekonal všetky očakávania a môže sa pochváliť ohromujúcim počtom 706 965 oficiálnych účastníkov – 11,3 % nárast oproti predchádzajúcemu roku.
Tento rast vypovedá o narastajúcom záujme verejnosti o rastlinné stravovanie a o efektívnosti snáh spoločnosti Veganuary v dosahu, ktoré sa začali vážne už v roku 2015, keď si Glover a Land uvedomili potenciál elegantne prezentovanej a silne propagovanej výročnej výzvy.
Tváre Veganuary
Vzostup Veganuary na popredné miesto je – pravdepodobne – vnútorne spojený s množstvom významných ambasádorov celebrít. Mená vrátane držiteľky Grammy Billie Eilish a Sira Paula McCartneyho presadzovali túto vec, pričom prvý z nich využil svoju platformu, aby svojim fanúšikom zdôraznil environmentálne a etické výhody rastlinnej stravy.
Okrem hudby podporili hnutie aj herci s aktivistickými sklonmi, vrátane Joaquina Phoenixa a Alicie Silverstone, a v rámci prevratu pre fanúšikov RuPaul's Drag Race je Bimini Bon Boulas h súčasťou zástupu veľvyslancov od roku 2024.
Viac jedál ako kedykoľvek predtým
V porovnaní s 5 miliardovým trhom spred troch rokov sa vegánsky potravinársky priemysel v roku 2023 vyšplhal na 17,4 miliardy dolárov, čo predstavuje fenomenálny rast o 248 %. Je to spôsobené tým, že bežné supermarkety identifikujú a uspokojujú dopyt po rastlinnom mäse, mliečnych výrobkoch, hotových jedlách a ďalších. Medzitým sa do akcie zapojili aj reštaurácie. Popri špecializovaných vegánskych predajniach teraz väčšina veľkých reťazcov ponúka rastlinné možnosti vrátane gigantov rýchleho občerstvenia.
Kým kedysi bolo pre oddaných milovníkov mäsa ťažšie vymeniť morčacie mäso za tofu, teraz môžu svoje obľúbené produkty jednoducho vymeniť za tie vyrobené z rastlinných bielkovín. S cieľom povzbudiť viac ľudí, aby žili bez mäsa, sa výrobcovia zameriavajú na zlepšovanie chuťových a štruktúrnych profilov svojich produktov, pričom niektorí spotrebitelia súhlasia s tým, že mnohí sú teraz takí pokročilí, že už nie je dôvod jesť mäso .
Sme viac motivovaní k životnému prostrediu
Ako sa svet vyrovnáva s realitou klimatických zmien, spojenie medzi environmentálnym povedomím a vzostupom vegánstva je čoraz evidentnejšie. Rastúci počet výskumov v súčasnosti poukazuje na významný príspevok živočíšnej výroby k emisiám skleníkových plynov, odlesňovaniu a znečisťovaniu vody.
V dôsledku takýchto zistení správa Medzivládneho panelu OSN pre zmenu klímy (IPCC) opakovane uviedla, že zníženie spotreby živočíšnych produktov je jedným z najúčinnejších spôsobov, ako zmierniť klimatické zmeny. OSN toto posolstvo tiež priamo posilňuje.
Tým, že ponúka štruktúrovaný mesačný zážitok, Veganuary umožňuje jednotlivcom experimentovať s vegánstvom a byť svedkami jeho pozitívneho vplyvu na ich vlastné zdravie a životné prostredie. Prístup "vyskúšaj to na mesiac" znižuje bariéru vstupu, vďaka čomu je vegánstvo prístupnejšie a príbuznejšie pre ľudí, ktorí sú ohľaduplní k životnému prostrediu a hľadajú konkrétne spôsoby, ako prispieť ku klimatickým riešeniam.
Pozitívne mediálne pokrytie stúpa
Mainstreamové mediálne pokrytie Veganuary sa v posledných rokoch zmenilo a posunulo sa od skeptických bočných panelov a pravicových odporcov (niektoré z nich stále existujú) k nadšeným reakciám.
Tam, kde sa dnes vegánstvo vykresľovalo ako hippie alebo diétny výstrelok, publikácie ako The Guardian a Vogue informujú o jeho rastúcej popularite a zdôrazňujú pozitívne výhody účasti. Články ako " Rekordných 500 000 ľudí sa zaviazalo, že v januári bude jesť iba vegánske jedlo " v The Guardian, skúmajú motiváciu a výhody tohto hnutia, zatiaľ čo " 5 rastlinných šéfkuchárov zdieľa svoje najlepšie tipy tento veganuary " vo Vogue poskytuje praktické tipy a inšpiráciu na recepty.
Tento posun v tóne odráža širšie spoločenské prijatie rastlinného stravovania spolu s obhajcami celebrít a dokumentárnymi filmami vrátane Cowspiracy a What the Health, ktoré sa premietajú na populárnych mainstreamových platformách . Veganuary sa so svojím pozitívnym a osobným prístupom stal kľúčovým hráčom v tomto kultúrnom posune a získal pozornosť médií pre svoj úspech pri povzbudzovaní ľudí, aby skúmali vegánstvo.
Využitím podpory od vplyvných osobností, zotrvaním bez tlaku a užívaním si prílivovej vlny pozitívneho mediálneho pokrytia Veganuary pokračuje v napredovaní od úspechu k úspechu, ale zostáva jedna otázka:
Bude rok 2024 rokom, kedy výzva na báze rastlín konečne zabezpečí 1 milión registrácií?
zdroj: theveganreview.com