Označovanie vegánskych potravín by malo byť zakázané - zhodujú sa odborníci
Slová klobása, slanina a steak by mali byť ZAKÁZANÉ pri opise rastlinných vegánskych napodobenín, podobne ako to zakázalo Francúzsko.
Používanie slov klobása, slanina a steak na opis rastlinných vegánskych napodobenín by malo byť zakázané, tvrdia potravinoví poradcovia, odborníci na maloobchod, farmári a mäsiari. V týždni Svetového dňa vegánstva, ktorý je 1. novembra, sú výrobcovia rastlín obviňovaní, že používajú výrazy týkajúce sa mäsa ako marketingový trik na zvýšenie predaja.
Odborníci uviedli, že Británia by mala nasledovať Francúzsko , ktoré smeruje k zákazu slov ako klobása a steak pre vegetariánske verzie mäsových výrobkov. Profesor Joshua Bamfield, riaditeľ Centra pre výskum maloobchodu, ktorý žil ako vegetarián 20 rokov, povedal: "Malo by existovať nové pravidlo, ktoré hovorí, že vegánske produkty nemožno nazývať klobásy, steaky alebo slanina. Mali by sme sledovať, čo robia Francúzi.
"Mysleli by ste si, že obchodné štandardy by to už boli, pretože to, čo je napísané na plechovke, by malo byť vnútri. "Toto nie je argument proti ľuďom, ktorí jedia vegánske jedlo. Ale myšlienka, že produkt môžete nazvať akokoľvek chcete, bez ohľadu na to, čo je vo vnútri, je v rozpore so zákonmi o označovaní. Výskum ukazuje, že niektoré vegánske produkty sú veľmi rafinované.
"Nazvať niečo "vegánska klobása" je predajná taktika, pretože výrobca si myslí, že sa to predá viac, ako keby sa to nazývalo "vegánska tyčinka". "Keby povedali, že výrobok bol vyrobený vo Francúzsku, keď bol skutočne vyrobený vo Walese, úrady by na nich dopadli ako tona tehál."
Nellie Nichols, jedna z popredných britských potravinových poradkýň, ktorá spolupracuje s výrobcami a maloobchodníkmi, povedala: "Výrobcovia by mali byť úprimní v tom, ktoré produkty sa používajú. Mali by priznať, že to nie je mäsový výrobok, a nesnažiť sa spotrebiteľovi preťahovať oči.
"Musia dať jasne najavo, že produkt, ktorý kopírujú, je z hrachového alebo sójového proteínu a nehovoriť, že je to napríklad verzia klobásy.
"Je to marketingová výzva a pravdepodobne sa stane aj právnou výzvou.
"Šikovný spôsob, ako ľudí obísť, je povedať, že niečo nie je to, čo si myslíte, ako napríklad značka "This", ktorá predáva produkty vrátane "Toto nie sú kúsky kuracieho mäsa."
"Mali by sme jesť viac ako dvakrát toľko zeleniny ako my. Ale ak nazvete produkt vegánskym, ľudia spájajú jedlo s ľuďmi, ktorí demonštrujú a hádžu farbu a správajú sa zle. Je oveľa lepšie nazvať to rastlinné."
Farmári súhlasili. Hovorca Národného zväzu farmárov povedal: "Poľnohospodári už dlho volajú po jasnom a jednoznačnom označovaní, aby pomohli kupujúcim pochopiť, odkiaľ produkty pochádzajú, a urobiť informované rozhodnutia o potravinách, ktoré kupujú.
"Chceli by sme, aby sa prepracovala legislatíva o označovaní, aby sa ďalej chránili tradičné výrazy týkajúce sa mäsa. Všetky potravinárske výrobky majú špecifické zložky a svoje vlastné nutričné vlastnosti. Preto je potrebné vyhnúť sa používaniu rovnakého výrazu pre výrobky v rôznych kategóriách potravín.
Hovorca Vegan Society povedal: "Keďže spotrebitelia čoraz viac ustupujú od jedenia zvierat, dopyt po vegánskych produktoch rastie. Nemožno poprieť, že ľudia v živočíšnom a mäsovom priemysle sa tým cítia ohrození a zúfalo sa snažia obmedziť marketing vegánskych produktov.
"Tieto výrazy vysvetľujú ľuďom kontext, v ktorom možno rastlinnú potravinu jesť alebo pripraviť." V Spojenom kráľovstve sú asi dva milióny vegánov a asi šesť miliónov vegetariánov.
zdroj: dailymail.co.uk