V Austrálii sa nakoniec môže presadiť zákaz označovania vegánskych alternatív

Výrobcovia rastlinných potravín by mohli byť čoskoro nútení vypustiť z obalov výrazy ako "hovädzie mäso" a "klobása", ako aj akékoľvek obrázky zvierat, podľa predsedkyne senátneho vyšetrovania označovania potravín.
Vyšetrovanie, ktoré iniciovala senátorka Queensland Nationals a bývalá mäsiarka Susan McDonald, skúma, či by výrobcovia rastlinných produktov mali mať možnosť používať slová spojené so zvieratami na svojich obaloch a či sú spotrebitelia zavádzaní o tom, čo kupujú kvôli označeniu na rastlinných potravinách.
Austrálsky dozorný orgán pre spotrebiteľov, Austrálska komisia pre hospodársku súťaž a spotrebiteľov (ACCC), uviedol, že nemá žiadne dôkazy o zavádzaní spotrebiteľov, ale senátorka McDonald uviedla, že vyšetrovanie dostalo neoficiálne správy, že niektorí ľudia boli zmätení.
Aj keď neexistujú dôkazy o zavádzaní, presadzuje zákaz
Senátorka povedala pre ABC News, že záverečná správa z prieskumu z februára pravdepodobne odporučí zmeny v tom, kde sa potraviny rastlinného pôvodu budú nachádzať na regáloch supermarketov a ako budú označované.
"Jedno hlavné odporúčanie bude o umiestňovaní produktov - aby sme neskončili zmiešaním rastlinných a živočíšnych bielkovín na pultoch supermarketov," povedala senátorka McDonald.
"Druhé odporúčanie sa týka označovania - že sa nebude používať obrázok zvieraťa, nepoužívať meno zvieraťa na produkte, pretože to zo zvieraťom vôbec nesúvisí."
Ale bez presvedčivých dôkazov o tom, že spotrebitelia sú zavádzaní, sa potravinársky priemysel rastlinného pôvodu pýta: prečo odporúčať zmeny a zákazy?
Spotreba mäsa v Austrálii klesá
Na zváženie tejto otázky je dôležité pozrieť sa na kontext meniacich sa potravinových preferencií spotrebiteľov. Je dobre známe, že Austrália je už dlho národom milovníkov mäsa. Na jedného obyvateľa je spotreba mäsa stále jednou z najvyšších na svete.
Spotrebitelia však čoraz viac zvažujú etické a environmentálne uvedomelé stravovacie návyky a spotreba potravín sa mení. Je to jeden z dôvodov, prečo domáca spotreba mäsa klesla na najnižšiu úroveň od polovice 90. rokov (ďalším dôvodom sú podmienky sucha ovplyvňujúce dobytok a ceny).
Údaje IBISWorld odhadujú spotrebu mäsa v rokoch 2020-21 na 99,5 kilogramov na obyvateľa (na osobu) za rok. Predpovedá, že sa to v rokoch 2021-22 zvýši len o 0,3 percenta na 99,8 kilogramov na obyvateľa (na osobu) za rok.
Aj keď je to podľa globálnych štandardov stále vysoké, je blízko najnižšieho bodu od roku 1996-97. Zároveň viac spotrebiteľov nakupuje rastlinné produkty.

Podľa správy Food Frontier - ktorá hovorí, že jej poslaním je pomôcť "pochopiť vznik rastlinného mäsa" a "odomknúť ekonomické, environmentálne a verejné zdravotné výhody, ktoré ponúkajú" - maloobchodný predaj potravín rastlinného pôvodu stúpa.
Maloobchodný predaj potravín rastlinného pôvodu sa v rokoch 2019-20 zvýšil o 46 percent na 154 miliónov dolárov. V správe Food Frontier sa uvádza, že celosvetové výdavky na rastlinné mäso do roku 2029 dosiahnu až 140 miliárd USD.
Model spoločnosti Deloitte Access Economics hovorí, že ak austrálsky potravinársky priemysel na rastlinnej báze zažije mierny rast, tento sektor by do roku 2030 generoval takmer 3 miliardy dolárov v maloobchodných tržbách, viac ako 1 miliardu dolárov vo výrobe a zamestnával by viac ako 6 000 Austrálčanov.
Vo väčšine veľkých supermarketov teraz existuje niekoľko druhov rastlinných alternatív potravín k mäsu a mliečnym výrobkom.
Mäsový priemysel sa bráni
Mäsový priemysel povedal, že žiadny výrobca potravín, ktorý nepredáva živočíšne bielkoviny, by nemal obchodovať s názvom "ich" produktu. Austrálska rada pre mäsový priemysel vyzvala na prepracovanie Kódexu potravinových noriem a vypracovanie novej záväznej normy pre potravinársky priemysel na báze rastlín.
Generálna manažérka rady pre spracovanie a export, Mary Wu, uviedla, že mäsový priemysel chce, aby federálna vláda zastavila rastlinný potravinársky priemysel v tom, aby nebol schopný "sťahovať" značky mäsa a zároveň "očierňovať" mäsové výrobky.
Povedala, že mäsový priemysel investoval za 25 rokov takmer 7 miliárd dolárov do budovania značky a chcel, aby sa slová ako hovädzie, jahňacie, kozie, ovčie, prasatá a preto by sa mali obrázky zvierat odstrániť z nálepiek na rastlinných potravinách.
"Nechceme vidieť žiadne takéto zneužitie našej kategórie, našej značky," povedala Dr Wu.
"Odvetvie rastlinného pôvodu chce voľne používať terminológiu ako "hovädzie mäso" a "ovce" a "bravčové mäso" a "jahňacie mäso", bez toho, aby niesli akúkoľvek mieru zodpovednosti za používanie tejto terminológie.
"Investovali sme desaťročia. A potom sa v tom istom čase výrobcovia rastlinných potravín pokúšajú povedať, že náš priemysel nie je dostatočne ekologický, že ničíme životné prostredie pestovaním kráv, oviec a akéhokoľvek druhu dobytka, čo absolútne nie je pravda." (ale je. pozn. red.)
Rastlinný potravinársky priemysel tvrdí, že zmena štítkov produktov spôsobí chaos
Spoločnosť Impossible Foods so sídlom v Silicon Valley je jedným z najväčších svetových výrobcov rastlinných potravín a zásobuje austrálske supermarkety a reťazce rýchleho občerstvenia vrátane Grill'd.
Viceprezident pre vládne vzťahy spoločnosti Impossible Foods, Tyler Jameson, hovorí, že svoje produkty predáva na základe skutočnosti, že je to veľmi podobné skutočnému hovädziemu mäsu, pretože to spotrebitelia vedia a chcú to napodobniť, ak sa vyhýbajú mäsu z environmentálnych alebo iných dôvodov.
"Nedochádza k zmäteniu spotrebiteľov pri používaní výrazov ako rastlinné hovädzie mäso, kuracie alebo bravčové mäso," povedal.
"Nesnažíme sa nikoho zmiasť, len veľmi jasne hovoríme, že náš produkt je produkt podobný hovädziemu mäsu. "Ak by sa vyskytol problém, boli by sme prví, ktorí by urobili zmeny, pretože máme všetky stimuly na to, aby sme zabezpečili, že spotrebitelia pochopia, čo náš produkt je a čo nie."
Jameson povedal, že niekoľko vlád štátov v Spojených štátoch sa pokúsilo uvaliť obmedzenia na označovanie potravín na rastlinnej báze a nepodarilo sa im to, no niektoré európske krajiny zaviedli takéto nariadenia.
Povedal, že ak sa Austrália vydá cestou zmeny označovania potravín, zmiatlo by to spotrebiteľov a bolo by to nákladné pre priemysel. "Z dlhodobého hľadiska to spôsobí chaos na trhu," povedal.
"Bude problematické pre obchodníkov s potravinami, pre nás a pre spotrebiteľov prísť s novým jazykom označovania potravín."
Spoluzakladateľ No Meat May Ryan Alexander povedal, že vyšetrovanie nerieši problém, ale snaží sa ochrániť mäsový priemysel pred stratou podielu na trhu.
"Senátne vyšetrovanie bolo podnietené a formované priemyselnými odvetviami a ľuďmi, ktorí majú finančný záujem na mäsovom priemysle," povedal.
"Premýšľam, ako sa ako národ postavíme k veciam, ako je katastrofická klimatická kríza, keď sme zaneprázdnení dohadovaním sa o znení na obale párkov - zdá sa mi to ako úplná strata času."
Pán Alexander povedal, že ak sa vyskytli zriedkavé prípady, keď si ľudia zmýlili označovanie potravín, už existujú mechanizmy, ktoré to riešia.
"Máme strážcu spotrebiteľov, máme zavedený rámec riadenia, máme zavedenú legislatívu," povedal. "Ak niekto prekračuje hranicu... nechajme ho cez tento mechanizmus zachytiť a berme ho na zodpovednosť."
Ale povedal, že väčšina Austrálčanov pozná rozdiel medzi skutočným mäsom a mäsom na rastlinnej báze. "Neexistuje žiadny zmätok, pretože viete, vieme čítať etikety a Austrálčania nie sú hlúpi," povedal Alexander.
"Všetci vieme, že hotdogy neobsahujú mäso zo psov a všetci vieme, že pastiersky koláč neobsahuje žiadnych pastierov."
Veľkí maloobchodníci tiež tvrdili, že väčšina spotrebiteľov vie, čo kupujú. Vo svojom písomnom podaní Woolworths uviedla, že iba 7 percent z takmer 6 000 opýtaných zákazníkov si omylom zakúpilo produkt na rastlinnej báze.
Pán Alexander povedal, že každý prípad rozsiahlych zmien musí byť podložený skutočnými dôkazmi a nie neoficiálnymi príbehmi z mäsového priemyslu.
Senátorka hovorí, že je ťažké získať dôkazy o zavádzaní
Senátorka McDonald povedala, že je ťažké získať spoľahlivé dôkazy, pretože spotrebitelia len zriedka nahlásia chybné nákupy. Povedala, že ak si ľudia kúpia výrobok omylom, pretože sa ponáhľajú v supermarkete, alebo nerozumejú označeniu, je nepravdepodobné, že podajú sťažnosť na ACCC za výrobok, ktorý stojí pár dolárov.
"Spotrebitelia nakupujú očami, najmä spotrebitelia, ktorí sa môžu ponáhľať," povedala senátor McDonald.
"Angličtina nemusí byť ich prvým jazykom, sú starší, majú problémy so zrakom, existuje celý rad dôvodov, prečo je naozaj dôležité, aby bolo označovanie produktov jasné a presné." Senátorka McDonald povedala, že maloobchodní predajcovia veľkých supermarketov po predložení písomných pripomienok nečelili vypočutiam.
Obvinila maloobchodníkov, že majú "vlastný záujem", pretože prideľujú miesto v regáloch veľkým výrobcom rastlinných potravín. "Súkromne mi však povedali, že odstraňujú produkty, o ktorých sa domnievajú, že zavádzajú zákazníkov," povedala.
Senátorka McDonald uznala, že uprostred rastúcej globálnej populácie existuje potreba alternatívnych bielkovín k živočíšnemu mäsu.
"Znepokojuje ma však to, že niektorí výrobcovia rastlinných bielkovín... prostredníctvom svojich obchodných vyhlásení o poslaní hovoria, že ich účelom je znížiť spotrebu živočíšnych produktov," povedala.
"Myslím, že musíme byť naozaj jasní; toto sú dve samostatné kategórie, ktoré by mali mať možnosť rásť a prosperovať vlastným spôsobom a používať svoje vlastné definície na opis svojich vlastných charakteristík."
Vyšetrovanie oznámi svoje zistenia vo februári, a hoci senátorka McDonald naznačila, aké odporúčania by rada videla, je možné, že od iných senátorov, ako sú Zelení, príde aj nesúhlasná správa.
zdroj: abc.net.au