Tajné vyšetrovanie: Odkiaľ sa berú mŕtvoly kurčiat, ktoré nakupuje Lidl ?
Organizácie na ochranu zvierat zverejnili utajené zábery z výkrmne dodávateľa Lidla. Ukazujú, ako brojlery trpia nielen podmienkami, v ktorých sú chované, ale aj následkami extrémneho rastu.
Nadácia Alberta Schweitzera pre naše životné prostredie vyzýva Lidl, aby prevzal zodpovednosť za podmienky u svojich dodávateľov a popasoval sa s najväčšími problémami výkrmu sliepok, najmä týraním.
Nahrávky vznikli počas tajných vyšetrovaní v lete 2022. Nakrúcalo sa niekoľko dní v Dolnom Sasku, v stajni veľkého dodávateľa Lidl. Podľa informácií od ochrancov zvierat sa kurčatá od dodávateľa spracovávajú na produkty vlastných značiek Lidl "Metzgerfrisch" a "Grillmeister".
"Bežný" chov sliepok je pre ľudí vždy prekvapením
Videá ukazujú brojlery, ktoré chradnú v preplnených, opustených halách a snažia sa postaviť na nohy. Zvieratá sú chované na explozívny rast, najmä hrudné svaly sú neprirodzene veľké. Preťažujú sa ním kosti a orgány zvierat. Následkom je bolesť, deformácia a zlyhanie orgánov. Toto všetko patrí ku každodennému životu brojlerov v Lidli - pretože označenie, ktoré používa Lidl z "Iniciatívy za blahobyt" umožňuje aj využitie tortúrneho chovu.
Na záznamoch je vidieť choré, umierajúce, mŕtve a rozložené zvieratá. Zamestnanci zjavne prehliadajú mŕtve zvieratá v obrovských, plných stajniach, ktoré potom ležia medzi svojimi zvieratami, kým sa nerozložia. Takéto škandalózne podmienky sú v konvenčnom chove zvierat normálne. počíta sa to že približne 5 % zvierat uhynie pred zabitím.
Mahi Klosterhalfen, prezident Nadácie Alberta Schweitzera, hovorí, že Lidl nie je dôveryhodný: "Kuracie mäso Lidlu z 'Barn Husbandry Plus' pochádza z kurčiat na mučení z opustených masových stánkov. Vyzývame Lidl, aby prevzal zodpovednosť: Implementujte minimálne štandardy Európska kuracia iniciatíva pre všetky kurčatá!" Nadácia v najbližších dňoch plánuje aj online a offline kampane, a to aj pred Lidl marketmi, kde premietne aj filmové zábery zo hál.
Organizácie požadujú animal welfare, nie ukončenie zabíjania
Nadácia Alberta Schweitzera spolu s ďalšími európskymi organizáciami pre dobré životné podmienky zvierat spustila Európsku iniciatívu pre kurčatá s cieľom riešiť najväčšie problémy v chove kurčiat. Za iniciatívou stojí 35 organizácií na ochranu zvierat a už sa zapojilo viac ako 500 spoločností na celom svete. Nadácia a jej kolegovia už niekoľkokrát vopred kontaktovali aj Lidl. Tam však boli vážne rozhovory zablokované.
Konkurent spoločnosti Lidl, Aldi, je prvým nemeckým maloobchodným predajcom potravín, ktorý sa zaviazal k lepšej starostlivosti o zvieratá vo výkrme kurčiat, ako to bolo pri postupnom vyradení klietkových vajec. Ostatné spoločnosti v odvetví nasledovali príklad. Spolu so svojimi dodávateľmi zavedú kritériá dobrých životných podmienok zvierat v rámci iniciatívy brojlerové kurčatá.
Lidl, naopak, trvá len na systéme "udržania formy" a do roku 2026 plánuje len zvýšiť podiel prémiového mäsa úrovne 3 a 4 na 30 %. Nadácia Alberta Schweitzera to vníma ako snahu lacno obísť problematiku dobrých životných podmienok zvierat: "V skratke, cieľom Lidla je: V roku 2026 budeme stále predávať 70 % kuracieho mäsa z týracieho chovu. Európsky brojler Iniciatíva pre kurčatá, na druhej strane, má za cieľ nový minimálny štandard pre všetky kurčatá. Aldi, Bünting, Globus, Norma a Tegut už v rámci iniciatívy robia dobré životné podmienky pre takmer 100 % brojlerov, takže Lidl bude pravdepodobne dokáže to tiež," vysvetľuje Mahi Klosterhalfen.
Ľudia sa musia cítiť pri jedení mŕtvol dobre
Takzvané brojlery trpia najmä následkami mučenia, stresu v preplnených stajniach a brutálnych a neúčinných metód omračovania pred zabitím. Výkrmové kurčatá tvoria viac ako 80 % všetkých hospodárskych zvierat zabitých v Nemecku. To je každý rok viac ako 620 miliónov zvierat, z ktorých väčšina pochádza z konvenčného veľkochovu. Väčšina Nemcov si v prieskumoch pravidelne želá lepšie podmienky na chov hospodárskych zvierat.
zdroj: presseportal.de