Svetové reťazce reagujú na znižujúci sa dopyt po mäse rastlinnými alternatívami

19.10.2021

Podľa nedávnej správy veľké reťazce supermarketov reagujú na rastúci apetít spotrebiteľov po rastlinných potravinách zvýšeným počtom vegánskych možností a záväzkov priaznivých pre klímu. 

Správa pre veľké reťazce

Sieť investorov, FAIRR Initiative, zverejnila správu minulý mesiac. Cieľom FAIRR je pomôcť inštitucionálnym investorom poukázaním na environmentálne riziká podnikateľských aktivít, ako je výroba potravín.

Organizácia sa zamerala na spôsoby, akými 25 veľkých spoločností smeruje k nárastu alternatívneho mäsa. Tento rast je možné sledovať na celom svete. Napríklad predaj potravín rastlinného pôvodu sa v Európe vlani zvýšil o 28 percent. V USA vzrástol o 27 percent - takmer dvakrát toľko ako na celom trhu s potravinami.

A v Ázii sa očakáva, že trh s mäsom na rastlinnej báze (vrátane tofu) dosiahne do roku 2030 hodnotu 65 miliárd dolárov, uvádza sa v správe. Nie je preto prekvapením, že reťazce supermarketov tento vývoj využívajú.

"Úloha diverzifikácie bielkovín ako nástroja na zmiernenie zmeny klímy a/alebo hnacej sily rastu sa stala kľúčovým bodom programu diskusií na úrovni podnikovej rady," uvádza sa v správe. "Všetkých 25 spoločností zapojených do zákazky teraz uznáva diverzifikáciu bielkovín ako závažný problém svojho podnikania."

Rozšírenie možností vegánskych jedál

Počet maloobchodníkov zapojených do veľtrhu FAIRR, ktorí predávajú vegánsky syr, sa za posledný rok viac ako zdvojnásobil. A zdá sa, že tieto zmeny nespomaľujú. Albert Heijn, najväčší reťazec supermarketov v Holandsku, plánuje tento rok v porovnaní s rokom 2020 zdvojnásobiť svoje ponuky založené na rastlinách.

Najväčší reťazec supermarketov vo Veľkej Británii, Tesco , si stanovil formálny cieľ zvýšiť do roku 2025 svoj alternatívny predaj mäsa o 300 percent v porovnaní s údajmi za rok 2018.

Popredný kanadský maloobchodný predajca Loblaw a britská spoločnosť Marks & Spencer majú tiež záväzok zvýšiť predaj mäsových a mliečnych alternatív.

Propagácia potravín rastlinného pôvodu

Za posledných 12 mesiacov drvivá väčšina (93 percent) maloobchodníkov v správe použila ad hoc propagáciu rastlinných bielkovín na podporu príjmu spotrebiteľa. Navyše 80 percent maloobchodníkov má v súčasnosti špecializované kampane zamerané buď na prínosy rastlinných bielkovín pre zdravie alebo udržateľnosť.

Vzhľadom na množstvo emisií spojených s postupmi chovu zvierat týchto spoločností je environmentálny uhol pôsobivý. Zvieracie poľnohospodárstvo je zodpovedné za väčšinu emisií spoločnosti Tesco, ktoré tvoria celkovo 60 percent. A samotné hovädzie mäso tvorí 45 percent emisií Morrisons, ale vytvára iba 5 percent jeho tržieb.

Walmart, najväčší maloobchodný predajca na svete, nezahŕňa svoje emisie súvisiace so živočíšnym poľnohospodárstvom. FAIRR ich ale odhaduje, že predstavujú 15 až 60 percent jej celkových emisií skleníkových plynov.

Stále je na čom pracovať

Nie všetci maloobchodníci zapojení do veľtrhu FAIRR držia krok. Coles, Walmart a Morrisons napríklad zaostávajú za konkurenciou svojimi portfóliami založenými na rastlinách. FAIRR tvrdí, že najhorším hráčom je Costco.

"Popredné potravinárske spoločnosti po prvýkrát prijímajú konkrétne záväzky v oblasti diverzifikácie bielkovín a inovácií," uviedla zodpovedná investičná analytička Rebecca Whiteová. "... Ale stále je na čom pracovať." Spoločnosti musia aj naďalej zmierňovať klimatické riziko a spĺňať očakávania dopytu spotrebiteľov prostredníctvom diverzifikácie bielkovín. "

zdroj: plantbasednews.org

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky