Švajčiarsky mliečny priemysel viní z poklesu predaja mlieka rastlinné alternatívy

19.01.2023

Podľa švajčiarskeho mliekarenského priemyslu alternatívne značky mlieka nenáležite napodobňujú všetko o mlieku, vrátane jeho balenia a nutričného profilu, a uvádzajú nepravdivé tvrdenia o udržateľnosti.

Mliekarenský priemysel na celom svete sa čoraz viac zúfalo snaží uchytiť svoju pozíciu na trhu v dôsledku výrazného posunu v postojoch spotrebiteľov k mliečnym výrobkom. Podľa štúdie Federálneho úradu pre poľnohospodárstvo sa obrat z predaja mliečnych alternatív vo Švajčiarsku medzi rokmi 2017 a 2021 vyšplhal takmer o 80 % z 96 na 172 miliónov frankov.

Pia Shazar, prezidentka protidruhovej asociácie For Animal Equality (PEA), verí, že rastlinné mlieko je budúcnosť. Produkcia mlieka je podľa neho rovnako náročná na zdroje ako mäsový priemysel a rovnako vykorisťovateľská, hoci zavádza spotrebiteľov štandardnými tvrdeniami v prospech dobrých životných podmienok zvierat a regeneratívnym poľnohospodárstvom.

Predaj vegánskeho mlieka v supermarketoch stúpa

Predaj rastlinného mlieka v supermarketoch prudko vzrástol, keďže stále viac ľudí obmedzuje mäso a mliečne výrobky zo zdravotných, planetárnych a etických dôvodov. "Viac ako jedna zo siedmich predaných škatúľ od mlieka je vegánskou alternatívou," povedala pre 24HEURES Melanie Grüter, hovorkyňa spoločnosti Coop .

"63 % švajčiarskej populácie sa v súčasnosti vzdáva potravín živočíšneho pôvodu niekoľkokrát za mesiac. Coop sa zásadne orientuje na potreby svojich zákazníkov." V najväčšom reťazci supermarketov Migros v krajine objem predaja všetkých alternatívnych mliečnych výrobkov stúpa, ale "zatiaľ sa nedá porovnávať s tradičným mliekom".

"Týmto alternatívam však trvalo len niekoľko rokov, kým sa vyvinuli a ponúkli kompletný sortiment," vysvetlil pre 24HEURES Tristan Cerf, hovorca spoločnosti Migros. Cerf dodal: "Jeho konzumentmi sú väčšinou vegáni, neznášanliví laktózy a ľudia, ktorí chcú znížiť spotrebu zvierat alebo CO₂ stopu."

Obavy mliečnej lobby

Švajčiarsky mliekarenský priemysel je pochopiteľne rozrušený rastúcou popularitou alternatív bez mlieka. Daniel Koller je tajomník Swissmilk - organizácie, ktorá propaguje mliečne mlieko.

Pre spravodajský portál povedal, že vzostup alternatívnych značiek mlieka predstavuje výzvu pre švajčiarsky mliečny priemysel, pretože nenáležite napodobňujú všetko o mlieku, vrátane jeho balenia a nutričného profilu. Okrem toho tvrdil, že značky rastlinného mlieka uvádzajú nepravdivé tvrdenia o udržateľnosti.

V reakcii na Kollerovo tvrdenie Shazar pre spravodajstvo povedal: "Mliekarenské loby sú rozhorčené nad rizikami zavádzania spotrebiteľa a podľa toho sa im darí prijímať zákony, ale je iróniou, že práve oni im klamú! Keď sa pozriete na hanebné reklamy Swissmilk, ktoré zobrazujú "šťastné" kravy na lyžiach... Toto je opak reality bitúnkov, nútených inseminácií a desaťtisícov teliat, ktoré sa každoročne odtrhnú od matiek."

Krajiny na celom svete prijali zákony na obmedzenie rastlinných potravín

Niekoľko krajín sa pokúsilo odsúdiť používanie takzvaných "mäsových" názvov na rastlinných produktoch. Švajčiarsko a ďalšie európske krajiny zakázali výraz "mlieko" od roku 2017 pre nápoje neživočíšneho pôvodu. V roku 2021 však parlament EÚ zamietol pozmeňujúci a doplňujúci návrh 171 mliečnej lobby, známy ako zákaz mlieka a mliečnych výrobkov.

Minulý rok chcelo Francúzsko zakázať názvy mäsa ako "steak" a "klobása" na rastlinných potravinách, ale najvyšší súd krajiny tento krok zamietol. Juhoafrické ministerstvo poľnohospodárstva, pozemkovej reformy a rozvoja vidieka v tom istom roku zakázalo výrazy ako "rastlinné mäsové guľky" a "kuracie prúžky".

Približne v rovnakom čase zmena legislatívy v Turecku zakázala výrobu aj predaj bezmliečneho syra. Úplný zákaz v krajine nasledoval po cenzúre, ktorá už značkám rastlinného pôvodu zabránila používať na svojich obaloch výraz "syr".

zdroj: totallyveganbuzz.com

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky