Spoločnosť Nestlé vypočula požiadavky zákazníkov, ktorí chcú usmrtiť čo najviac zvierat

01.09.2025

Vegánske produkty sa pre spoločnosť Nestlé ukázali ako v určitom smere ako slepá cesta. Nestlé preto pokračuje v odklone od rastlinnej výroby, keďže rast trhu sa spomaľuje. 

Nestlé už roky stojí v popredí inovácií v oblasti rastlinných produktov. Od svojej vlajkovej lode na rastlinnej báze Garden Gourmet až po ovsené mlieko Coffee Mate Natural Bliss, švajčiarsky výrobca rýchlo prijal trh bez živočíšnych produktov a oslávil jeho potenciál.

V posledných rokoch však došlo k zmene osudu kedysi prosperujúceho trendu rastlinných potravín. Známky spomalenia trhu nasledujú po náznakoch, že spotrebitelia sa čoraz viac vracajú k "živočíšnym produktom".

A hoci trh s rastlinnými potravinami stále rastie, spomalenie trhu spôsobilo problémy výrobcom, ako je Nestlé, ktorí do tohto sektora výrazne investovali. Švajčiarska nadnárodná spoločnosť sa napríklad rozhodla stiahnuť svoj vegánsky KitKat z trhu. 

Vegánske produkty majú problémy a je to globálny trend

Tento problém je jasne viditeľný z množstva vegánskych produktov, ktoré boli v posledných rokoch stiahnuté z regálov. Spoločnosť Heinz v roku 2024 ukončila výrobu vegánskeho šalátového krému, aby vyhovela "meniacim sa kulinárskym trendom a chutiam". Zatiaľ čo vegánska proteínová značka Quorn v tom istom roku stiahla z regálov svoje chladené plátky slaniny.

"V dôsledku prudkého rastu predaja počas pandémie sa rastlinné alternatívy – najmä rastlinné mäso – spomalili, pričom najväčší trh (USA) zaznamenal od roku 2021 negatívny rast," hovorí hovorca spoločnosti Euromonitor International, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu. "Veľké značky utrpeli; niektoré z tejto kategórie úplne vystúpili."

A tento trend sa nedeje len v maloobchode, tlak pociťuje aj sektor služieb. Britský reťazec reštaurácií Pret A Manger minulý rok zatvoril poslednú zo svojich prevádzok Veggie Pret po menej úspešnom období. Aj vegánska hamburgerová spoločnosť Lewisa Hamiltona a Leonarda DiCapria Neat Burgers bola zatvorená po tom, čo zaznamenala straty vo výške 9,23 milióna eur. Niet divu, že Nestlé teraz prehodnocuje svoju ponuku vegánskych produktov. 

Už len karnizmus? Nestlé odmieta odpovedať

Sťahuje sa Nestlé z vegánskych výrobkov? Minulý týždeň priniesol správu, že Nestlé zastavilo globálnu výrobu svojho vegánskeho KitKat. Nasleduje to po rozhodnutí potravinárskeho a nápojového giganta stiahnuť Garden Gourmet z regálov supermarketov v Spojenom kráľovstve v roku 2023. A prichádza krátko po kroku znížiť bezmäsitú ponuku Sweet Earth, ako sú rastlinné kuracie prúžky, v USA začiatkom tohto roka. 

Hoci tieto zmeny nie sú prekvapujúce, generálny riaditeľ Laurent Freixe povedal, že sa domnieva, že spoločnosť kládla nadmerný dôraz na rastlinné mäso, len aby zistila, že trh nie je taký veľký, ako sa pôvodne predpokladalo, uviedla agentúra Reuters .

Znamená to teda, že Nestlé sa úplne sťahuje z rastlinného sektora? Nestlé na žiadosť o komentár nereagovalo, ale pochybujeme o tom. Napriek spomaleniu zostáva rastlinný sektor mimoriadne ziskový.

V skutočnosti sa jeho súčasná hodnota odhaduje na 24,48 miliardy eur a predpokladá sa, že do roku 2032 dosiahne 150,90 miliardy eur (podľa analytikov trhu Data Bridge). To je závideniahodná ročná miera rastu (CAGR) 25,70 %. Navyše, Nestlé zdvojnásobilo svoju ponuku Garden Gourmet aj v iných častiach Európy.

Pravdepodobne uvidíme zmenu v spôsobe, akým Nestlé a ďalší významní výrobcovia vstupujú na trh. Tam, kde kedysi veľké potravinárske a nápojové spoločnosti naplno stavili na trend rastlinnej stravy, očakávame oveľa strategickejší prístup so zameraním na konkrétne kategórie a požiadavky spotrebiteľov.

"Zdravie je hlavným faktorom prechodu na rastlinnú stravu," hovorí hovorca výskumnej organizácie Global Gurus. Súvislosti medzi ultra-spracovateľskými metódami a rastlinnými produktmi však niektorých spotrebiteľov odradili. Preto očakávame posun smerom k produktom na rastlinnej báze s čistým označením a minimálne spracovaným produktom.

Očakáva sa, že inovácie v oblasti chuti a textúry sa stanú hlavným zameraním, pretože kvalita má v oblasti rastlinných potravín prednosť pred kvantitou. 

Vo vegánskej strave ľuďom záleží na cene

Napriek tomu so zvyšujúcou sa kvalitou prichádza aj zvyšovanie ceny, čo by sa mohlo ukázať ako hlavný problém pre spotrebiteľov. Najmä preto, že jedným z dôvodov, prečo sa predpokladá, že KitKat Vegan zlyhal, bol výrazný cenový rozdiel.

Napríklad v Nemecku sa štandardný KitKat dal kúpiť so zľavou už od 10,18 €/kg, zatiaľ čo vegánska verzia stála 27,23 €/kg. Aj pri štandardných cenách v supermarketoch ako Rewe, Edeka a Kaufland stál vegánsky KitKat 1,29 € až 1,49 € za tyčinku, v porovnaní s iba 0,99 € a 1,19 € za bežnú verziu.

"Vyššia cena rastlinných potravín sa stala väčším problémom, keďže inflácia cien potravín zasiahla krajiny po celom svete," uvádza Euromonitor International. "Jednoducho povedané, platenie prémií sa pre spotrebiteľov stalo ťažším." 

Sektor služieb tiež ukázal známky odchodu z rastlinnej výroby, keďže spoločnosť Veggie Pret v roku 2024 zatvorila všetky svoje predajne. (Obrázok: Pret A Manger)

Čo bude ďalej s vegánskymi výrobkami?

Ústup spoločnosti Nestlé z rastlinného sektora odráža širšiu rekalibráciu odvetvia, hoci je nepravdepodobné, že by viedol k úplnému odchodu.

Predpokladá sa, že trh s rastlinnými potravinami bude naďalej zaznamenávať silný dlhodobý rast a výrobcovia vrátane Nestlé budú pravdepodobne chcieť túto skutočnosť využiť.

Aby však výrobcovia v celom odvetví využili rastový potenciál rastlinných potravín, najviac sa zaoberajú významnými problémami so zdravím a nákladmi.

zdroj: foodnavigator.com

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky