Rastúci trend predaja rastlinného mäsa sa zastavil

28.03.2022

Rastlinné potraviny celkovo vykazujú silný rast, ale predaj vegánskeho mäsa sa zastavil. Toto ukazujú nové údaje o maloobchodom predaji potravín v USA.

Toľko očakávané údaje o maloobchodnom predaji rastlinných potravín v USA z roku 2021 boli práve zverejnené v najnovšej správe spoločnosti SPINS na analýzu trhu: toto odvetvie zaznamenalo v roku 2021 medziročný rast o 6,2 percenta, čo predstavuje trhovú hodnotu 7,4 miliardy dolárov. To je nový rekord v tomto sektore.

Organizácia Plant Based Foods Association (PBFA), obchodná asociácia so sídlom v USA, ktorá sa zaviazala k pokroku v oblasti vegánskych potravinových produktov, zverejnila svoj vlastný prehľad výsledkov, v ktorom prezentuje celkový rast priemyslu za posledný rok a zdôrazňuje kľúčové podsektory vrátane prudko rastúceho rastlinného mlieka, predaj a neuspokojivé príjmy z rastlinného mäsa.

Rastúci trend predaja rastlinných výrobkov spomaľuje

Celkovo je výhľad pre sektor pozitívny. Zatiaľ čo rok 2021 nevykázal taký rast ako rok 2020, pri pohľade na rast založený na rastlinách celkovo sú čísla pozitívne. Rok 2020 bol rekordným rokom v náraste trhu a zaznamenal 28-percentný rast. Na porovnanie, rast v roku 2021 o šesť percent vyzerá okrajovo, no prispieva k trojročnému nárastu o 54 percent. 

Výsledkom sú rastlinné potraviny prevyšujúce celkový predaj potravín a väčší podiel v dolároch. Analýza PBFA uvádza, že zatiaľ čo spotrebitelia nakupujú menej často, vracajú sa k rastlinnému tovaru. Naznačuje to, že to demonštruje posun, keď sa bezmäsité tovary stávajú "povinnými" položkami, nielen novinkami "príjemnými".

"Trvalý nárast trhového podielu potravín na rastlinnej báze je pozoruhodný a jasne ukazuje, že tento posun tu zostane," uviedla vo vyhlásení Julie Emmett, vrchná riaditeľka rozvoja trhu PBFA. "Stále viac spotrebiteľov sa obracia na rastlinné možnosti, ktoré sú v súlade s ich hodnotami a túžbou mať pozitívny vplyv na osobné a planetárne zdravie."

Veľkí víťazi: rastlinné vajcia a mlieko

Predaj rastlinných vajec sa v roku 2021 ukázal ako veľmi silný a v porovnaní s predchádzajúcim rokom zaznamenal 42-percentný nárast. Celkovo zaznamenali za posledné tri roky viac ako 1000-percentný nárast tržieb v dolároch, čiastočne aj vďaka početným uvedením značky. Bezmliečne smotany sa umiestnili na druhom mieste s 33-percentným rastom a rastlinné nápoje vzrástli o 22 percent. 

Podkategóriou s najvyššou hodnotou bolo rastlinné mlieko, ktoré zaznamenalo tržby vo výške 2,6 miliardy USD a štvorpercentný nárast v porovnaní s údajmi o predaji v roku 2020. Počas troch rokov vzrástla o 33 percent. Pokiaľ ide o podiel v kategórii, rastlinné mlieko teraz predstavuje 16 percent všetkých maloobchodných predajov mlieka v dolároch, pričom v podsektore vedú odrody mandlí. Mandľové, ktoré predstavujú 59 percent všetkých predajov rastlinného mlieka, stále zatieňujú najrýchlejšie rastúcu alternatívu, ovos, ktorý teraz predstavuje 17 percent predaja kategórie.  Z hľadiska rastu je to významné, keďže v roku 2018 bol rast iba 0,5 percenta.

Problém s predajom rastlinného mäsa

Napriek zvýšenej dostupnosti produktov, pokiaľ ide o výber značiek a predajní, predaj rastlinného mäsa sa v roku 2021 zastavil. Pri nulovom raste zostal stabilný na úrovni 1,4 miliardy dolárov v maloobchodnom predaji. Trojročný rast predstavuje 74 percent, ale stagnácia v roku 2021 viedla pozorovateľov v priemysle k tomu, že bublina rastlinného mäsa praskla. Vzhľadom na 1,4 % z celkovej kategórie mäsa existuje priestor na zlepšenie. Zásah domácností kde používali rastlinné mäso bola 19 percent, čo je o jedno percento viac ako v roku 2020, pričom 64 percent kupujúcich sa ukázalo byť opakovanými zákazníkmi.

Ukázalo sa, že hamburgery bez mäsa sú pokračujúcim bestsellerom. Rastlinné kurča sa ukázalo byť hlavnou hnacou silou, pričom inovácie v textúre posunuli popularitu produktov. Alternatívy z morských plodov vykázali slušný rast na úrovni 14 percent s príjmami 14 miliónov dolárov, aj keď zostávajú malou časťou celkového predaja rastlinných živočíšnych bielkovín na úrovni iba jedného percenta subsektora.

Tofu a tempeh, obe obľúbené celozrnné alternatívy k mäsu na rastlinnej báze, zaznamenali deväťpercentný zásah a priniesli 126 miliónov dolárov.

Ethan Brown, generálny riaditeľ spoločnosti Beyond Meat, sa nedávno vyjadril k zaostávaniu predaja spoločnosti. Spoločnosť Segundo-California je jedinou rastlinnou mäsovou spoločnosťou, ktorá vstúpila na burzu. Zatiaľ čo v nedávnom rozhovore otvorene diskutoval o neuspokojivom výkone Beyond v roku 2021 , zostal optimistom, pokiaľ ide o nový rast.

Napriek stagnácii predaja v roku 2021 prevládali strategické partnerstvá medzi výrobcami mäsa z rastlín a reťazcami rýchleho občerstvenia. Mcdonald's, Burger King, Pizza Hut a KFC a ďalšie potvrdili používanie produktov vrátane Beyond Meat a Lightlife .

Ako sa môže priemysel pohnúť vpred

Správa PBFA naznačuje, že cena zostáva zakázaným problémom, pokiaľ ide o príjem rastlinných produktov. Zatiaľ čo mäso a mliečne výrobky mali desaťročia na optimalizáciu svojich dodávateľských reťazcov a distribúcie, výrobcovia mäsa bez zvierat stále nachádzajú svoje nohy a budujú zariadenia dostatočne veľké na to, aby zvládli dopyt. 

Po vybudovaní ďalších tovární budú závody na výrobu mäsa v silnejšej pozícii, aby mohli konkurovať cenovo výhodnejším cenám živočíšneho mäsa. PBFA tiež označila vzostup uvedomelého konzumizmu, maloobchodných partnerstiev a zvýšených distribučných kanálov za kľúčové faktory pre trvalý rast odvetvia.

Vo vyhlásení PBFA uviedla: "PBFA uznáva, že zdravé a udržateľné potraviny rastlinného pôvodu nie sú vždy všade ľahko dostupné spotrebiteľom, a preto musí byť zvýšenie dostupnosti týchto potravín pre ľudí bez ohľadu na zázemie a geografickú polohu najvyššou prioritou tohto odvetvia v nasledujúcich mesiacoch a rokoch. Maloobchodníci a prevádzkovatelia stravovacích služieb hľadajú informácie, aby informovali o rozšírení svojej ponuky rastlinných potravín a využili príležitosť, ktorú rastlinné potraviny poskytujú.

Vnímame to ako neuveriteľnú príležitosť na vybudovanie partnerstiev spolupráce medzi potravinárskymi spoločnosťami, maloobchodníkmi a prevádzkovateľmi stravovacích služieb s cieľom riešiť potenciálne medzery a identifikovať príležitosti na zvýšenie viditeľnosti a dostupnosti rastlinných možností všade, od regálov s potravinami až po školské obedy a ďalej."

zdroj: greenqueen.com.hk

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky