Rasizmus spoločnosti Starbucks

Len pred niekoľkými týždňami spoločnosť Starbucks oznámila, že v Spojenom kráľovstve upúšťa od špeciálnych poplatkov za rastlinné mlieko.
Najväčší svetový reťazec kaviarní sa cez víkend opäť dostal na titulky, keď ho aktivisti vyzývajú, aby odstránil prirážku za vegánske mliečne výrobky zo všetkých prevádzok Starbucks po celom svete.
Výčitky pochádzajú od Switch4Good, neziskovej organizácie pracujúcej na demontáži mliekarenského priemyslu kvôli jeho zdravotným a etickým dôsledkom. Charita v nedeľu (23. januára) zverejnila polstranový inzerát v The Seattle Times . Tu zdieľal otvorený list, v ktorom Starbucks profitovali z "diétneho rasizmu".
"V celosvetovom meradle má viac ako 90 percent farebných ľudí intoleranciu laktózy, čo znamená, že nedokážu stráviť mliečne výrobky. V USA má 36 percent všetkých ľudí intoleranciu na laktózu. Preto je z kravského mlieka v nápojoch Starbucks chorý jeden z troch Američanov - väčšinou ľudia inej farby pleti,"
píše sa v časti listu adresovaného generálnemu riaditeľovi Starbucks Kevinovi Johnsonovi a globálnemu riaditeľovi pre inklúziu a diverzitu Dennisovi Brockmanovi. List pokračuje: "Sčítané a podčiarknuté: Farební ľudia sú neprimerane a nespravodlivo penalizovaní minimálnym príplatkom 70 centov (v USA) spoločnosti Starbucks za nápoje vyrobené z nemliečneho mlieka.
"Keď väčšina farebných ľudí musí doplácať - alebo ochorieť konzumáciou bežného kravského mlieka - účtovať im viac za rastlinné mlieko je formou diétneho rasizmu. Aj keď ide o neúmyselný rasizmus."
Starbucks UK ruší vegánsky príplatok
Nie je to prvýkrát, čo Switch4Good upozornil na tento problém. V decembri nezisková organizácia zorganizovala kampaň , ktorá zahŕňala zverejnenie falošnej webovej stránky Starbucks a tlačovú správu. Spoločnosť Switch4Good, ktorá sa vydávala za Starbucks, vyhlásila, že reťazec kaviarní sa vzdal prirážok za rastlinné mlieko kvôli obavám z rasizmu v strave.
Skutočný Starbucks rýchlo zakročil a kampaň bola vypnutá. Ale nie skôr, ako tisíce ľudí videli a oslavovali falošné oznámenie. Potom, len o tri týždne neskôr, Starbucks oznámil , že konečne ruší vegánsky príplatok v celej Veľkej Británii. Tento krok sa začal 5. januára 2022 a týkal sa všetkých jeho 1 020 lokalít v Spojenom kráľovstve.
"Náhoda? Pochybujeme o tom," uviedol Switch4Good v e-maile pre Plant Based News (PBN) . Nezisková organizácia tlieskala "odvážnemu, no veľmi chytrému kroku". Teraz nalieha na Starbucks, aby nasledovala príklad globálne.
"Predstavte si, akú dobrú vôľu, podporu vašej značky, zvýšenú relevanciu a morálnu úroveň by si Starbucks mohol nárokovať, keby ste oznámili podobnú politiku v Spojených štátoch," uvádza sa v otvorenom liste. Len v USA má Starbucks okolo 9 000 pobočiek.
"Alebo všade, kde podnikáte," pokračuje list. "V skutočnosti by to mohlo byť súčasťou širšej výzvy na akciu pre iné globálne značky potravín. To je skutočné vedenie."
Neskôr v reklame autori zopakujú: "Odstránenie príplatku za rastlinné výrobky v celej vašej globálnej sieti... bude navždy ohlasované, rešpektované, vysoko oceňované a bude predstavovať presvedčivý príklad pre ostatné spoločnosti.
"Samozrejme, robiť správnu vec sa vždy oplatí, a to aj napriek rastúcim nákladom. Táto veľkorysá a ľahko dosiahnuteľná politika by pomohla chrániť zdravie vašich zákazníkov, presadzovať spravodlivosť v stravovaní, podporiť váš záväzok k udržateľnosti a vytvoriť obrovskú a neoceniteľnú dobrú povesť medzi vašimi zákazníkmi a voličmi."
Podporovatelia kampane
Umiestnenie otvoreného listu v The Seattle Times bolo strategické. Publikácia nielenže sídli v Seattli, kde sa zrodil Starbucks, ale aj nedeľná tlačená verzia novín priťahuje za jeden deň okolo 650 000 čitateľov. Medzitým webová stránka The Seattle Times zaznamenáva 32 miliónov zobrazení stránok mesačne.
Pod otvorený list sa podpísalo množstvo medicínskych odborníkov, kreatívcov, športovcov a podnikateľov. Patrí sem aj riaditeľka Women of Color for Equal Justice Jo St. George; zakladateľ Lekárskeho výboru pre zodpovednú medicínu, Neal Barnard; a lekár kritickej starostlivosti a hovorca rasovej spravodlivosti Milton Mills.
V liste cituje Mills, že "rasizmus v stravovaní je jasne paralelný s environmentálnym rasizmom a často vytvára finančné bariéry, ktoré vylučujú ľudí z výberu zdravších potravín. Rasizmus v strave ovplyvňuje potenciálne každého človeka inej farby pleti v Amerike."
Ďalej sa odpísali aj režisér Louie Psihoyos, držiteľ Oscara, moderátor The Amazing Race Phil Keoghan spolu s Dotsie Bausch, olympijskou medailistkou a výkonnou riaditeľkou Switch4Good.
Vo vyhlásení zaslanom PBN Bausch povedal: "Čo je to diétny rasizmus? Keď 90 percent ľudí inej farby pleti a tretina obyvateľov USA netolerujú laktózu, napriek tomu programy školského obeda v USA neponúkajú rastlinné mlieko a kaviarne účtujú viac za mliečne náhradky.
"Keď musíte míňať peniaze navyše, aby ste neochoreli z mlieka len preto, kto ste. TERAZ je čas poskytnúť týmto ľuďom iné ako mliečne výrobky a eliminovať príplatky."
zdroj: plantbasednews.org