Prieskum zistil, že spotrebitelia v EÚ podporujú laboratórne mäso
Nový prieskum o postoji ku pestovanému mäsu v Európe, ktorý si objednal Good Food Institute Europe, odhaľuje, že ľudia na celom kontinente veria, že spotrebitelia by mali mať možnosť rozhodnúť sa, či budú konzumovať pestované mäso, keď ho regulátori EÚ považujú za bezpečné na konzumáciu.
Prieskum uskutočnený spoločnosťou YouGov a propagovaný ako jeden z najväčších "svojho druhu", aký sa kedy uskutočnil, sa zúčastnilo viac ako 16 000 spotrebiteľov v 15 európskych krajinách: Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Grécko, Maďarsko, Taliansko, Holandsko, Poľsko. , Portugalsko, Rumunsko, Španielsko a Švédsko. Medzitým sa samostatný prieskum zameral na rakúskych a nemeckých spotrebiteľov.
"Pestované mäso musí prejsť jedným z najprísnejších regulačných procesov na svete, kým bude dostupné v EÚ"
Zistenia ukazujú, že účastníci v 13 krajinách podporujú jeho uvedenie na trh. Napríklad 69 % v Portugalsku , 65 % v Nemecku, 63 % v Rakúsku (kde predstavitelia poľnohospodárstva žiadajú o jeho zákaz) a Holandsku, 62 % v Dánsku, 61 % v Českej republike, 58 % v Španielsku a 57 % v Belgicku.
Je zaujímavé, že výsledky našli značnú podporu pestovaného mäsa aj v Taliansku (53 %), kde vláda túto technológiu minulý rok zakázala . Najnižšia podpora prišla z Rumunska a Francúzska so 48 % a 49 %.
Seth Roberts, hlavný manažér pre politiku Good Food Institute Europe, povedal: "Pestované mäso musí prejsť jedným z najprísnejších regulačných procesov na svete, kým bude dostupné v EÚ. Tento prieskum ukazuje, že ľudia v celom rade krajín veria, že po schválení by malo byť na spotrebiteľoch, aby sa rozhodli, či ho chcú alebo nechcú jesť."
Záujem je veľký
Podľa prieskumu sa povedomie o pestovanom mäse v rámci Európy značne líši. Keď sa účastníkov spýtali, či o ňom počuli, 61 % holandských respondentov uviedlo, že ho poznajú, zatiaľ čo iba 23 % Grékov sa vyjadrilo rovnako.
Na otázku, či vedia veľa o pestovanom mäse, iba 20 % respondentov uviedlo, že vo väčšine krajín o ňom vedia veľmi dobre. Na prvom mieste sa umiestnilo Taliansko, kde to potvrdilo 21 % opýtaných.
Pri skúmaní ochoty ľudí ochutnať dopestované mäso prieskum zistil vysoký záujem v ôsmich krajinách vrátane Portugalska, Holandska, Českej republiky, Španielska, Belgicka, Švédska, Dánska a Poľska. Viac ako 50 % respondentov vyjadrilo ochotu aspoň raz ochutnať kultivované mäso, čo naznačuje silný potenciál na prijatie spotrebiteľmi. Šesť ďalších krajín súhlasne prekročilo 40 %, vrátane Talianska, Maďarska (kde politici považujú "nové jedlá" za hrozbu pre tradície ) a Francúzska.
V prospech ekonomiky
Nový prieskum tiež zdôrazňuje, že mnohí spotrebitelia vidia potenciálne ekonomické výhody v domácej produkcii dopestovaného mäsa . V 14 krajinách viac ako 50 % podporuje národnú produkciu. Najvyššiu podporu prejavili účastníci z Nemecka a Rakúska, ktorí dosiahli 66 %, nasledovali 64 % v Portugalsku, 62 % v Česku a 60 % v Dánsku, Švédsku a Holandsku. Len 38 % účastníkov v Rumunsku si myslelo, že produkcia kultivovaného mäsa v krajine je významná pre miestnu ekonomiku.
"Európa (…) má dobré predpoklady stať sa svetovým lídrom v pestovaní mäsa"
Prieskum, ktorý tiež skúmal preferencie spotrebiteľov týkajúce sa označovania, zistil, že väčšina vo väčšine krajín sa domnieva, že obaly by mali používať známe výrazy ako "kura", "burger" a "klobása", pričom "jasne" uvádzajú spôsob výroby. Good Food Institute hovorí, že to naznačuje túžbu po transparentnosti spolu s jasnou diferenciáciou od tradične chovaného mäsa.
Roberts dodal: "Európa ako domov dynamických podnikov a niektorých z najlepších svetových vedcov má dobré predpoklady stať sa svetovým lídrom v pestovaní mäsa. Je skvelé vidieť, že toľko Európanov je pripravených na jeho príchod v rámci diverzifikovaného potravinového systému. Tvorcovia politiky by mali uznať potenciál pestovaného mäsa na zvýšenie potravinovej bezpečnosti podporou tohto rýchlo rastúceho sektora.
zdroj: vegconomist.com