Prieskum: Slováci znižujú spotrebu mäsa a zároveň spotreba mäsa narastá
Nedávna správa Jem pre Zem uvádza, že 36,8 % populácie na Slovensku buď aktívne znižuje spotrebu živočíšnych produktov, alebo uvažuje o ich znížení v budúcnosti. Slovenské domácnosti výrazne zvýšili svoje výdavky na rastlinné alternatívy a tofu , ktoré v roku 2022 dosiahli 40,4 milióna eur.
Záujem o znižovanie spotreby živočíšnych produktov je na Slovensku rozšírený vo všetkých vekových skupinách, pričom najväčšie zapojenie je zaznamenané medzi jednotlivcami vo veku 25 až 34 rokov. V tejto demografickej skupine už 24,7 % znížilo príjem potravín živočíšneho pôvodu. ďalších 22,9 % uvažuje o budúcom znížení s vyšším sklonom medzi ženami.
Napriek týmto číslam spotreba mäsa na Slovensku neustále narastá.
Tradičné sójové výrobky ako tofu, tempeh a textúrovaný sójový proteín tvorili v roku 2022 väčšinu (37,9 %) nákupov rastlinných produktov slovenskými domácnosťami. Tesne nasledovali alternatívy rastlinného mlieka, ktoré si vybralo 34,3 % slovenských domácností.
Výdavky domácností na rastlinné alternatívy a tofu na Slovensku dosiahli v roku 2022 40,4 milióna eur, čo predstavuje trvalý rast. Hoci tempo rastu 8,7 % v roku 2022 bolo pomalšie v porovnaní s približne 20 % rastom v rokoch 2021 a 2020, trh pokračoval v expanzii aj počas nedávnej krízy. Alternatívy rastlinného mlieka predstavovali 7,3 % nákupu mlieka v domácnostiach, zatiaľ čo alternatívy rastlinného mäsa a tofu tvorili 3,5 % nákupu mäsa a mäsových výrobkov.
Správa vychádza z údajov z prieskumu agentúry Focus pre Jem pre Zem na reprezentatívnej vzorke občanov Slovenska vo veku 18 a viac rokov. Okrem toho boli analyzované údaje GfK zo spotrebiteľského panelu zastupujúceho slovenské domácnosti.
Marian Milec, autor správy, sa vyjadril: "Trh s rastlinnými výrobkami zažíva na Slovensku rýchly rast, no stále predstavuje len zlomok hodnoty jeho živočíšnych náprotivkov. To predstavuje vzrušujúcu príležitosť pre výrobcov potravín a maloobchodníkov vstúpiť na trh a naplno využiť jeho potenciál. Tento potenciál si uvedomujú miestni aj svetoví výrobcovia potravín. Niektorí svetoví hráči však ešte len naplno nevyužili príležitosti na slovenskom rastlinnom trhu."
zdroj: vegconomist.com