Prečo rastie vlna odporu proti vegánstvu a popieranie zmeny klímy?
Na čele s osobnosťami ako Elon Musk – ktorí sa nikdy nebudú vyhýbať kultúrnej vojne – hnutie za mäso odráža širšie politické prostredie, kde je wokeizmus nevítaný a politika DEI (diverzita, rovnosť, začlenenie) je obviňovaná z leteckých nešťastí.
Nie sú to však len alfa samci a ultramužskí chlapci z posilňovne, ktorí sú lídrami v boji za mäsožravú diétu – ženy vo veku od 20 do 40 rokov tvoria väčšinu trhu značiek ako Equip Foods, ktorá predáva produkty ako hovädzí proteín kŕmený trávou a produkty z kolostra (prvé materské mlieko), ako uvádza Financial Times.
Potom je tu odpor proti klimatickým zmenám. S prezidentom Donaldom T. späť v Bielom dome USA opäť odstupujú od Parížskej dohody, čo by nemalo byť prekvapením, keďže prezident popierajúci klímu tak urobil aj vo svojom prvom funkčnom období. T. navyše žiadal, aby boli všetky zmienky o klimatickej kríze vymazané z vládnych webových stránok.
Možno ho sprevádzajú bývalí ochrancovia životného prostredia v Muskovi a Robertovi F. Kennedyovi Jr., ale títo dvaja sú figúrkami ľudí, ktorí dali planéte osobnú moc. Prvý z nich vyvolal pochybnosti o vedecky podložených klimatických škodách živočíšneho poľnohospodárstva a na svoju webovú stránku Ministerstva pre efektívnosť vlády pridal informácie z think-tanku o klimatickom alarme. Teraz minister zdravotníctva kritizoval výrobky z "vegánskeho mäsa" napriek ich environmentálnej nadradenosti.
Zhoduje sa s naratívom presadzovaným mäsovým priemyslom, ktorý by vás primäl veriť, že rastlinné potraviny nie sú udržateľné, napriek tomu, že živočíšne poľnohospodárstvo predstavuje až pätinu globálnych emisií. Okrem toho vás mäsová lobby navedie, že príliš dlhé zoznamy ingrediencií sú 1. všeobecne zlé ( nie sú ) a 2. nachádzajú sa iba vo vegánskych produktoch ( nie sú ).
Útok proti vegánstvu má svoje úspechy
Tieto argumenty boli úspešné pri odvracaní ľudí od alternatív mäsa, vypitvaním predaja a niekedy aj celých podnikov. Ale to neznamená, že vegánstvo je mŕtve.
"Určite sme vo fáze prispôsobenia sa. Spotrebitelia, ktorí si uvedomujú zdravie, tiež hľadajú menej spracovaného mäsa, takže vidíme, že prírodné zdroje bielkovín, ako je tofu, tempeh, cícer a šošovica, rastú v popularite," povedal pre Chef's Pencil Toni Vernelli, vedúci oddelenia komunikácie a politiky Veganuary.
Byť rastlinný nie je len o mäsových náhradách. Tieto produkty nie sú ani najväčšou časťou trhu. Toto rozlíšenie sa týka vegánskeho mlieka , ktoré nakupuje takmer polovica (44 %) domácností v Amerike a viac ako 35 % v Nemecku a Spojenom kráľovstve.
A v každom prípade, počty vegánskej populácie zostali v priebehu rokov stabilné. V Spojenom kráľovstve – odkiaľ tieto titulky pochádzajú – 2 – 3 % spotrebiteľov uvádza, že dodržiavajú vegánsku stravu, čo je trend, ktorý je podľa prieskumov YouGov konzistentný od roku 2019 . Vládne údaje to medzitým uvádzajú na 1,5 %, podľa The Vegan Society .
Vegánstvo rastie aj v Ázii. V roku 2021 sa desatina Indov označila za vegánov, a to zostalo stabilné aj tento rok. Podobne počet vegánov v Singapure vzrástol zo 7 % v roku 2020 na súčasných 9 %.
Ale možno najdôležitejšou mylnou predstavou tohto argumentu je, že vegánstvo je všetko o strave – nie je. Vegánstvo je, ako vysvetľuje The Vegan Society, "filozofia a spôsob života", ktorá vylučuje všetky formy vykorisťovania zvierat – na jedlo, oblečenie a iné účely.
Preto vidíme spoločnosti, ktoré vyrábajú kožu a hodváb bez zvierat, kozmetiku bez krutosti a vegánske zubné pasty a šampóny.
Vegánstvo nie je mŕtve – ak by bolo, investori a spoločnosti by stále nemíňali stovky miliónov dolárov na tieto produkty.
Väčšina populácie možno nezmení svoj spôsob života. Ale keďže mediálne vyšetrovanie a sociálne médiá naďalej vyžarujú ostré svetlo na to, ako zaobchádzame so zvieratami – čo je stále šokujúce, kruté a neľudské – a na skutočný environmentálny dopad ich chovu, je pravdepodobné, že filozofia vegánstva bude aj naďalej priťahovať prívržencov.
zdroj: greenqueen.com.hk