Prečo predaj rastlinného mlieka na rozdiel od ostatných výrobkov stále stúpa?

05.04.2023

Zatiaľ čo ostatné segmenty rastlinného potravinárskeho priemyslu v posledných rokoch kolísali, rastlinné mlieko naďalej získava trhový podiel svojich náprotivkov živočíšneho pôvodu. 

Za posledné tri roky vzrástol predaj bezmliečneho mlieka o 36 percent pri zloženom ročnom raste o 11 percent, podľa údajov zostavených neziskovou organizáciou Good Food Institute, Plant Based Foods Association a spoločnosťou SPINS, ktorá poskytuje informácie o trhu.  Prečo je teda vegánske mlieko stále na vzostupe?

"Rastlinné mliečne výrobky za posledných pár rokov ohromne vzrástli a ich rast je poháňaný spotrebiteľskými hodnotami tých, ktorí dodržiavajú diétu, vyhýbajú sa alergénom a tých, ktorí sa zaujímajú o udržateľnosť mliekarenského priemyslu," Dan Buckstaff, šéf Marketing Officer v SPINS, hovorí VegNews.

"Existuje veľa hnacích síl nákupu, ktoré pretvárajú neživočíšny mliekarenský a rastlinný mliekarenský priemysel, pretože tieto produkty sú poháňané dôležitými hodnotami nakupujúcich a ako to ovplyvňuje to, čo pridávajú do svojich košíkov."

Prečo je vegánske mlieko tak dobré?

Globálny trh s mliekom, ako predpovedá spoločnosť Grand View Research, ktorá poskytuje informácie o trhu, bude v rokoch 2021 až 2028 naďalej rásť zloženým ročným tempom rastu o viac ako 14 percent, pričom veľké spoločnosti ako Danone, Nestlé a PepsiCo už fungujú. sektore.

Buckstaff vysvetľuje, že kategória vegánskeho mlieka prekonáva ostatné segmenty rastlinného pôvodu, pretože produkty sú bližšou náhradou za ich živočíšne náprotivkySpoločnosti ako Califia Farms so sídlom v Kalifornii, ktoré nedávno spustili sériu ovsených a mandľových mliek vyrobených iba z troch zložiek, tiež rýchlo počúvajú požiadavku spotrebiteľov na kratšie etikety.

Produkty ako vegánske hamburgery a syry sú zvyčajne formulované tak, aby boli čo najchutnejšie, aby mohli lepšie konkurovať krutým a environmentálne poškodzujúcim živočíšnym produktom. Spotrebitelia ich však teraz skúmajú aj optikou zdravia.

"V kategórii alternatívneho mäsa je rozdiel vo výrobkoch výraznejší," hovorí Buckstaff. "Mäso na rastlinnej báze má napríklad väčší počet prísad a príchutí, ktoré nie vždy oslovia spotrebiteľov, ktorí hľadajú čisté možnosti označenia. Čo sa týka chuti a textúry, niektoré rastlinné syry stále pracujú na zdokonaľovaní týchto detailov, aby zodpovedali mliečnemu syru."

"Pre spotrebiteľov, ktorí sú špeciálne flexitariáni a vyberajú si tam a späť medzi produktmi na rastlinnej a živočíšnej báze, sú tieto rozdiely dôležité pri ich rozhodovaní," hovorí.

Okrem čistenia etikiet zostáva kategória rastlinného mlieka populárna, pretože pokračuje v rozširovaní svojich koreňov sóje, kokosu a mandlí o nové základy, ako sú zemiaky, sezamové semienka, pekanové orechy a ďalšie.

"Od orechov cez semená až po zeleninu až po ovos, spotrebitelia si môžu vybrať z množstva možností a táto inovácia vytvorila medzi kupujúcimi dlhodobé nákupné správanie," hovorí Buckstaff.

Ovsené mlieko

Z množstva základov vegánskeho mlieka sa ovsené mlieko stáva miláčikom sektora, ktorému historicky dominuje mandľové mlieko. Minulý rok malo ovsené mlieko obzvlášť skvelý rok s nárastom predaja o 50,52 percenta, čo je najväčší celkový rast v kategórii, ktorá zaznamenala nárast o 6,4 percenta na takmer 2,3 miliardy dolárov počas 52-týždňového obdobia do júla 2022.

Ovsené mlieko je ponúkané široko, vrátane Starbucks, a teraz je predvolenou možnosťou v populárnych kaviarňach, ako sú Blue Bottle a Stumptown. Prečo sa teda ovsené mlieko stalo tak populárnym?

"Ovsené mlieko bolo jedným z prvých populárnych rastlinných mliek, ktoré nebolo vyrobené zo sóje alebo orechov a slúžilo ako náhrada rastlinným nakupujúcim s bežnými alergiami na sóju a orechy," hovorí Buckstaff.

"Niektoré z jeho popularity možno pripísať obavám o udržateľnosť, ktoré vyvolali nakupujúci na rastlinnej báze, ktorí sa vyhýbali sójovému a orechovému mlieku kvôli problémom s nadmernou spotrebou vody, využívaním pôdy a emisiami," hovorí.

Buckstaff vysvetľuje, že zložky v niektorých zloženiach ovseného mlieka – ako sú oleje a cukry – môžu byť pre niektorých nakupujúcich znepokojujúce a očakáva inovácie v tejto kategórii.

"V krátkodobom horizonte bude ovsené mlieko naďalej obľúbené medzi kupujúcimi, ktorí hľadajú rastlinné alternatívy, ale z dlhodobého hľadiska očakávame vysokú úroveň pokračujúcich inovácií v tejto kategórii, ktoré posunú podiel v prospech iných možností – niekoľkých novovznikajúcich medzi trendy patrí konopné a hrachové mlieko," povedal.

Budúcnosť mlieka a mliečnych výrobkov

Keďže klimatická kríza zúri, potreba prehodnotiť globálny potravinový systém je naliehavejšia ako kedykoľvek predtým – a spotrebitelia požadujú, aby potravinárske spoločnosti vyčistili svoje uhlíkové stopy. Výrobcovia tradičného mlieka pre zvieratá, hovorí Buckstaff, pracujú na začlenení udržateľnejších postupov a odovzdávaní environmentálnych správ spotrebiteľom.

"Jednou z hlavných zmien, ktoré v krátkodobom horizonte uvidíme, je nárast zasielania správ a ponuky medzi živočíšnymi mliekarňami, podobne ako sme boli svedkami, keď sa organické produkty prvýkrát dostali na pulty obchodov, spotrebitelia si budú môcť vybrať ešte viac možností z toho, že zodpovedajú ich životnému štýlu," hovorí.

Zlepšenie uhlíkovej stopy živočíšneho mlieka náročného na zdroje je však náročná úloha. Niektorí inovátori sa teraz snažia úplne vyňať zviera z rovnice mlieka a mäsa, namiesto toho sa spoliehajú na biotechnológie, ako je presná fermentácia (proces, ktorý nahrádza zvieratá mikróbmi pri výrobe bielkovín).

"Existuje veľa veľmi vzrušujúcich nových technológií, ktoré majú potenciál skutočne narušiť náš potravinový systém," hovorí Buckstaff.

Jedným z hlavných hráčov v oblasti presnej fermentácie je Perfect Day, ktorý využíva biotechnológiu na výrobu srvátky bez zvierat, ktorá sa teraz objavuje v novom vegánskom mlieku, zmrzline, výrobkoch športovej výživy a ďalších.

"Zatiaľ čo kultivované mäso a mäso z mycélia napredujú a môžu byť v budúcnosti veľmi zaujímavé, myslím si, že presná fermentácia okolo mliekarenského priestoru spôsobí v nasledujúcich dvoch rokoch najväčšie problémy," hovorí. "Už vidíme, že sa na pultoch obchodov objavujú položky vo formách vrátane zmrzliny a proteínových práškov."

"Empiricky povedané, táto téma bola tiež na širokej škále konferencií, čo ukazuje na hĺbku záujmu," hovorí. "Zdá sa, že kvalita produktov je oveľa predstihujúca niektoré z iných príkladov."

Veľké spoločnosti si tiež myslia, že kvalita produktov vyrobených zo srvátky bez obsahu zvierat Perfect Day je lepšia. V posledných rokoch Mars, Nestlé a Bel Group (francúzsky syrový gigant stojaci za ikonickými syrovými značkami Babybel, The Laughing Cow a ďalšími) v spolupráci s Perfect Day skúmali mliečne výrobky bez obsahu zvierat.

zdroj: vegnews.com

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky