Pomýlený aktivizmus: Zabíjať áno, držať v klietkach nie

27.06.2022

Spoločnosť pre životné prostredie a zvieratá na Taiwane (EAST) tlačí na McDonald's Taiwan, aby prestal používať vajcia z klietkových chovov. Namiesto toho by mal prejsť na bezklietkové alternatívy

V zhode s ostatnými členmi Open Wing Alliance - iniciatíva The Humane League - EAST minulý mesiac usporiadal protest pred McDonald's by Sun Yat-Sen Memorial. Naďalej lobuje za zastavenie batériových klietok na Taiwane.

Napriek pokrokom v udržateľných iniciatívach inde, ako je používanie opakovane použiteľných pohárov a eliminácia plastových slamiek podľa miestnej legislatívy, McDonald's ešte musí odstrániť túto krutú prax zo svojich dodávateľských reťazcov na Taiwane a vo zvyšku Ázie.

"McDonald's sa minulý rok v našom rebríčku reťazcov rýchleho občerstvenia umiestnil na poslednom mieste. To dokazuje, že spoločnosť je stále viac sama vo svojom zlyhaní pri riešení tohto kritického problému dobrých životných podmienok zvierat," povedal Fang Chu Chune, výskumník z EAST.

Táto miestna akcia je súčasťou celoregionálneho úsilia o zlepšenie životných podmienok nosníc v Ázii. Medzi partnerské organizácie patria Planet For All v Hong Kongu, Animal Friends Jogja v Indonézii a Kórejská asociácia pre dobré životné podmienky zvierat.

Sliepky znášajúce vajcia sú uväznené v batériových klietkach znášajú nesmierny fyzický a psychický nátlak a nedokážu prejaviť svoje prirodzené správanie. Často celý život žijú v klietkach o veľkosti papiera A4. Keď ich produkcia vajec klesne, sú zabité dlho pred koncom ich prirodzenej dĺžky života.  

Zvýšený dopyt spotrebiteľov po trvalej udržateľnosti na regionálnej a miestnej úrovni

"Musíme ísť tam, kam ide trh," povedal Billy Hickman, viceprezident spoločnosti Hickman Family Farms, podľa zverejnenia agentúry Reuters v roku 2015, keď McDonald's v USA prešiel na bezklietkové. Spotrebiteľské údaje tiež podporujú prechod na bezklietkové. Bain & Company napríklad nedávno zverejnila prieskum medzi 16 000 spotrebiteľmi v Ázii a Tichomorí. Zdravie, kvalita a "dobré pre planétu" zaradili medzi najvyššie nákupné kritériá. Väčšina spotrebiteľov bola ochotná zaplatiť viac za udržateľné produkty.

Podobný prieskum EYz 5 500 spotrebiteľov z januára mal názov "Ako získať ázijsko-pacifických spotrebiteľov v novej ére". Zistilo sa, že 82 percent spotrebiteľov v ázijsko-tichomorskom regióne súhlasí s tým, že spoločnosti musia byť transparentné, pokiaľ ide o ich vplyv na životné prostredie.

Taiwanskí spotrebitelia sa zaujímajú o seba, nie zvieratá

Podobné trendy sú aj na taiwanskom trhu. Carrefour už uzavrel partnerstvo s EAST na prechode na vajcia úplne bez klietkových chovov do roku 2025. V prieskume z roku 2019 sa uvádza: " Takmer 80 percent taiwanských spotrebiteľov sa zaujíma o systém výroby vajec, ktoré kupujú. Takmer deväť z desiatich sa obáva používania antibiotík, rezíduí antibiotík a nehygienického prostredia pri chove."

Zatiaľ čo na Západe je bežné vidieť presadzovanie praktík dobrých životných podmienok zvierat, Ázia je často vynechaná z rozhovoru alebo sa pomalšie prispôsobuje. Všetky nasledujúce spoločnosti majú záväzky bez klietok, ktoré sa vzťahujú na Áziu: KFC, Pizza Hut, Taco Bell, Burger King, Tim Hortons, Pizza Express, Shake Shack, Krispy Kreme a Panda Express. The ChickenWatch webová stránka uvádza množstvo spoločností s bezklietkovou politikou.

Organizácie ako Sinergia Animal pracujú špecificky na globálnom juhu. Cieľom je zabezpečiť, aby rozvojové krajiny nezostali pozadu. Na Taiwane bolo 30 percent balených vajec predávaných maloobchodníkmi podľa prieskumu EAST bez klietok. V celom odvetví je odhadom 15 percent vajec predávaných na Taiwane bez klietkových chovov.

Náklady sa často uvádzajú ako prekážka pre zdravšie a humánnejšie možnosti. Podľa prieskumu EAST týkajúceho sa cenových rozdielov bezklietkových vajec skladovaných maloobchodníkmi na Taiwane je však 55 percent bezklietkových vaječných produktov v rámci 10 percent priemernej ceny vajec. Pri porovnaní bezklietkových cien s konvenčnými (klietkovými) cenami by 38 percent skúmaných bezklietkových vajec spadalo do 10 percent priemernej ceny klietkových vajec.

Animal welfare = Zabíjanie je v poriadku

McDonald's vo svojom vyhlásení akcionárov z roku 2022 tvrdil, že spoločnosť využíva svoju "veľkosť a globálny dosah" na zlepšenie dobrých životných podmienok zvierat vo svojom dodávateľskom reťazci. Tvrdí dokonca, že "schopnosť podávať bezpečné a kvalitné jedlo pochádza zo zvierat, o ktoré je riadne postarané". 

McDonald's dostal známku F za implementáciu v najnovšej správe o obchodnom benchmarku o dobrých životných podmienkach hospodárskych zvierat . Od roku 2017 klesla o dve úrovne v rebríčku. Na rozdiel od svojej politiky bez klietkových prístupov v Spojených štátoch, Kanade, Latinskej Amerike, Južnej Afrike a na iných trhoch spoločnosť nereagovala na výzvy na rozšírenie svojho záväzku na ázijské trhy.

"McDonald's sa chváli využívaním svojho globálneho dosahu na zlepšenie životných podmienok zvierat. Naďalej však diskriminuje ázijských spotrebiteľov prostredníctvom svojich rozhodnutí o získavaní zdrojov," povedal Chune

EAST vyzýva občanov, aby podpísali petíciu na GoCageFreeMcDonalds.org , ktorá je špeciálne pre ázijský trh. Webová stránka obsahuje informácie o kampani v siedmich jazykoch. Patria sem Bahasa Indonesia, Bahasa Melayu, vietnamčina, thajčina, kórejčina, japončina a tradičná čínština.

zdroj: plantbasednews.org

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky