Podľa britských úradníkov sú ľudia v obchodoch hlupáci
Úradníci pre obchodné normy boli obvinení z urážky inteligencie spotrebiteľov po vyhlásení vojny mandľovému mlieku v rámci zásahu proti označovaniu nemliečnych výrobkov.
Británia sa chystá prinútiť výrobcov, aby preklasifikovali tisíce potravín - vrátane tých, ktorých názvy sa hrajú na nemliečne výrobky - zo strachu, že by si ich spotrebitelia mohli pomýliť s mliečnymi výrobkami. Takéto pravidlá - ktoré už Európska únia zamietla - znamenali by, že by sa muselo premenovať mandľové, sójové a ovsené mlieko, rovnako ako vegánska nátierka "Neverím, že to nie je maslo."
Minulú noc ministerstvo potravín Defra uviedlo, že návrhy úradníkov pre obchodné normy sa "starostlivo zvažujú". Skupina Plant-Based Food Alliance však povedala: "Domácnosti... len chcú mať jednoduchý prístup k produktom, na ktoré sú zvyknuté, bez toho, aby ich nevolení úradníci odstraňovali z regálov supermarketov alebo si vynucovali zmeny v označovaní. To tvrdo zasiahne podniky, ktoré vyrábajú produkty na rastlinnej báze, a ovplyvní spotrebiteľov, ktorí si tieto produkty kupujú zo zdravotných, ekologických alebo etických dôvodov."
Spotrebitelia nie sú hlupáci
Zhrnutie predloženého návrhu, ktoré videl Daily Mail, tvrdí, že "sa snaží zabezpečiť konzistentné a jasné...rozlíšenie medzi mliečnymi a rastlinnými výrobkami". Úradníci tvrdili, že "popisy výrobkov ako "vegánsky syr", "rastlinný jogurt", "jogurtový spôsob" alebo "typ čedaru" zavádzajú spotrebiteľov.
Existujú len dve výnimky - keď má výrobok tradičný názov, ktorý odkazuje na mliečne výrobky, napríklad smotanové krekry, alebo ak je použitie opisné - napríklad maslový alebo krémový. Vo Washingtone a Bruseli už boli urobené pokusy zaviesť obmedzenia na vegetariánske alternatívy. V roku 2021 ich Európsky parlament zamietol po mesiacoch kampane spotrebiteľov a spoločností.
V USA sa spoločnosti pokúšali obísť zákaz používaním výrazov "Mylk" alebo "M*lk" alebo dokonca "Not Milk". Ale v návrhoch predložených Defra by boli zakázané aj takéto označenia. Stephanie Holmes, hovoriaca za Upfield, spoločnosť stojacu za nátierkami, ako napríklad I Can't Believe It's Not Butter, povedala: "Toto je úplne mimo dosahu a kontaktu s tým, ako ľudia každodenne konajú.
'Spotrebitelia nie sú hlúpi a nie sú zmätení týmito bežne používanými menami.' Británia čelí možnému nedostatku mlieka v druhej polovici tohto roka. Existujú obavy, že cena mlieka by mohla klesnúť pod náklady na jeho produkciu, čo by mohlo mliekarencov vytlačiť z odvetvia.
zdroj: dailymail.co.uk