Nový výskum: Metódy výučby na školách kde nie je pitva sú účinnejšie ako tie, kde sa pitva vykonáva

07.10.2022

Nový výskum zistil, že modely výučby, ktoré nepoužívajú metódy na zvieratách, sú rovnako, ak nie účinnejšie, ako pitva zvierat. Je čas prestať každoročne zabíjať 10 miliónov zvierat na pitvu.

Pitva zvierat sa prvýkrát stala súčasťou školských osnov v 20. rokoch 20. storočia, keď bolo inak ťažké získať prístup k informáciám o anatómii a fyziológii. Rýchly posun vpred o 100 rokov a deti majú na dosah ruky kolektívne vedomosti o každej pitve, ktorá sa kedy vykonala.

Mladí dospelí na vysokých školách a lekárskych fakultách - kde sa pitva zvierat používa aj ako vyučovací model - majú tiež prístup k širokej škále metód vyučovania bez zvierat (NAM).

Učí teda pitva zvierat deti a mladých dospelých niečo v triede? Nová kohortová štúdia preskúmala tento dotaz vykonaním systematického preskúmania 20 štúdií publikovaných v rokoch 2005 až 2020, ktoré hodnotili pedagogickú hodnotu NAM oproti pitve zvierat. 

Výskumníci zistili, že v 95 percentách štúdií študenti na všetkých úrovniach vzdelávania (stredná, postsekundárna a lekárska škola) dosahovali minimálne tak dobré výsledky, keď používali NAM v porovnaní s pitvou zvierat. Vo väčšine týchto štúdií (14 z 19, alebo približne 74 percent), keď študenti používali NAM, dosiahli ešte lepšie výsledky, ako keď bola vyučovacou metódou pitva zvierat.

"Vzhľadom na to, že NAM sa ukázali ako účinné pre vedecké vzdelávanie, vzdelávacie inštitúcie by mali podniknúť kroky na postupné ukončenie pitvy zvierat," uzavrela štúdia.

Pitva každoročne zabíja milióny zvierat

Každý rok je na pitvu zabitých 10 miliónov zvierat. Tieto zvieratá pochádzajú z biologických zásobovacích zariadení, ktoré poskytujú vzdelávacím zariadeniam druhy, ako sú túlavé mačky, fetálne ošípané a žaby, odstránené z ich prirodzených biotopov. Nový výskum ukazuje, že by mohol byť čas na modernizáciu pitvy - šetrenie miliónov životov zvierat - jej nahradením modelmi bez zvierat.

Štúdia bola spoluautorom skupiny za práva zvierat People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) a minulý mesiac bola publikovaná v recenzovanom časopise The American Biology Teacher .

"Rozrezávanie zvierat nie je v triede potrebné a existuje mnoho vynikajúcich a humánnych vyučovacích nástrojov," uviedla vo vyhlásení vrchná riaditeľka PETA Rachelle Owenová.

"Vo svetle tohto výskumu PETA vyzýva učiteľov, školy a ďalšie inštitúcie, aby nahradili kruté a archaické pitvanie modernými metódami, ktoré nie sú na zvieratách."

Vyučovanie biológie bez pitvy zvierat

Dostupné metódy bez použitia zvierat zahŕňajú interaktívny softvér a ďalšie digitálne modely spolu s novými 3D anatomickými modelmi, ako je SynFrog.  

Hyperrealistický model žaby - ktorý je dodávaný s odnímateľnými a anatomicky správnymi vnútornými orgánmi - vyvinul syntetický modelár SynDaver v spolupráci s PETA. Tento nástroj bol prvýkrát predstavený študentom na strednej škole JW Mitchell na Floride v roku 2019.

SynFrog bol navrhnutý tak, aby zaplnil akúkoľvek medzeru pre praktickú pitvu, ktorú môže ponechať nástroj na počítačové modelovanie. Okrem toho, že sú k zvieratám šetrnejšie, orgány SynFrog nie sú vykreslené ako monochromatické s konzervačnými látkami, ako je formaldehyd a formalín, čo umožňuje deťom bezpečne manipulovať s modelom a zároveň získať hlbšie pochopenie anatómie žaby.

PETA tiež prevádzkuje TeachKind, svoju vzdelávaciu časť, ktorá pracuje na zlepšovaní učebných osnov tým, že experimenty na zvieratách vynecháva z triedy.

Pitva je prežitok

Nový výskum a nástroje môžu pomôcť posunúť legislatívu vpred, ktorá nahradí pitvu vyučovacími metódami, ktoré sa nespoliehajú na zvieratá - krok, ktorý by tiež znížil náklady a plytvanie a bol by vhodnejší pre dištančné vzdelávanie.

V roku 2019 to chcel urobiť člen kalifornského zhromaždenia Ash Kalra (D-San Jose) zavedením zákona o výmene zvierat vo vedeckom vzdelávaní (RAISE) (AB 1586). Cieľom navrhovanej legislatívy bolo nahradiť všetky pitvy zvierat na kalifornských školách súčasnými metódami, ktoré nepoužívajú zvieratá.

Zákon RAISE podporili PETA, 1200-členná skupina Physicians for Responsible Medicine (PCRM) a organizácia za práva zvierat Social Compassion in Legislation (SCIL).

"Učenie sa o anatómii v školách je dôležitou vedeckou pedagogikou, ale pitva má významný vplyv na životné prostredie a naše krehké ekosystémy. Pokrok vo vzdelávacích technológiách rozšíril prístup k tejto dôležitej vedeckej metodológii bez toho, aby ste sa museli spoliehať na zvieratá." Kalra v tom čase uviedol vo vyhlásení.

"Vďaka rozvoju technologických alternatív ponúka virtuálne a počítačové prírodovedné praktiky humánnejšie vyučovacie metódy, ktoré pomáhajú lepšie pripraviť študentov na vysokoškolské vzdelávanie a kariéru vo vede," povedal Kalra.

Napriek získaniu podpory od množstva organizácií a takmer 4 000 jednotlivcov, zákon RAISE neuspel 1. mája 2019. Prostredníctvom TeachKind však PETA nedávno zorganizovala koalíciu RAISE, ktorá sa snaží definitívne ukončiť používanie zvierat v triedach.

zdroj: vegnews.com

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky