Nový prieskum: V Španielsku zákazníci tvrdia, že vegánske označovanie potravín je jasné a nezavádzajúce
Zmätenie, zavádzanie a klamanie spotrebiteľa. To je argument karnizmu všade na svete na zákaz vegánskych výrobkov, alebo aspoň zákaz ich označovania. Ani raz však nebol tento argument zo strany karnizmu podložený.
Nová štúdia odhalila, že 76,9 % Španielov dokáže ľahko rozlíšiť, či je produkt rastlinného alebo živočíšneho pôvodu, zatiaľ čo 71,8 % verí, že rastlinné produkty majú jasné a zrozumiteľné označenie týkajúce sa ich zložiek a vlastností.
Štúdia, ktorú uskutočnila Španielska asociácia výrobcov rastlinných potravín a nápojov Vegeta/es v spolupráci s výskumným inštitútom Más Métrica, dospela k záveru, že traja zo štyroch španielskych spotrebiteľov sa domnievajú, že označovanie rastlinných potravín uľahčuje ich identifikáciu v predajných miestach.
82,9 % uviedlo, že výrazy ako "rastlinný burger" presne opisujú povahu produktu, zatiaľ čo 80,9 % sa domnievalo, že takéto označovanie umožňuje informovanejšie rozhodnutia o kúpe.
Rastúci trh v Španielsku
Výskum tiež potvrdzuje, že španielsky trh s rastlinnými produktmi rastie. 78,4 % respondentov vnímalo, že rastlinné produkty získavajú na význame, zatiaľ čo takmer polovica (49,8 %) by chcela vidieť väčšiu rozmanitosť rastlinných potravín. 42,7 % uviedlo, že tieto potraviny predstavujú budúcnosť potravinového systému.
Okrem toho 54,1 % spotrebiteľov súhlasilo s tým, že rastlinné produkty sa ľahko začlenia do ich jedálnička, zatiaľ čo viac ako 60 % tých, ktorí už predtým vyskúšali rastlinné potraviny, v posledných rokoch zvýšilo svoju spotrebu. K tomuto rastu najviac prispeli mladí ľudia vo veku 18 – 34 rokov a ženy; ich najčastejšou motiváciou boli obavy o zdravie, zvedavosť a chuť.
86,3 % respondentov pozitívne ocenilo existenciu produktov rastlinného aj živočíšneho pôvodu, zatiaľ čo 76,1 % sa domnievalo, že táto rozmanitosť zlepšuje ich výber pri nakupovaní. Okrem toho 75,7 % malo záujem vyskúšať nové rastlinné potraviny.
Významný trh pre vegánstvo
Výskum publikovaný v roku 2024 zistil, že španielsky trh s rastlinnými produktmi bol štvrtým najväčším v Európe a predpovedal, že do tohto roka zaznamená 10 % rast. Autori uviedli, že v roku 2023 konzumovala rastlinné produkty tretina Španielov, zatiaľ čo 46 % domácností zaradilo do svojho jedálnička rastlinné nápoje.
"Čelíme kľúčovému momentu pre rozvoj pestrejšej a uvedomelejšej stravy, prispôsobenej meniacim sa potrebám spotrebiteľov," povedal Guillermo García, prezident spoločnosti Vegeta/es.
"Rastúci dopyt po rastlinných produktoch je hnacou silou inovácií a odráža hlboký posun v nákupných zvykoch. Skutočnosť, že 63,3 % Španielov uvádza, že čoraz viac vyhľadávajú rastlinné produkty v supermarketoch, dokazuje, že nejde o prechodný trend, ale skôr o skutočnú transformáciu trhu s potravinami."
zdroj: vegconomist.com