Nová štúdia: Vegánske kampane neznižujú spotrebu mäsa
Nový výskum ukazuje, že propagácia produktov na rastlinnej báze zvyšuje predaj alternatívnych bielkovín, ale neovplyvňuje predaj mäsa.
Výskum z University of Surrey preukázal, že kampane na podporu rastlinných alternatív nemajú vplyv na spotrebu mäsa. Štúdia publikovaná v časopise Public Health Nutrition skúmala predaj v supermarketoch v Spojenom kráľovstve počas "Veganuary", mesiaca, keď sa maloobchodníci a výrobcovia zameriavajú na propagáciu rastlinných produktov a zvyšovanie povedomia o vegánskych alternatívach.
Pri mapovaní týždenných údajov o predaji v januári 2021 výskumníci zistili "významný" 57% skok v predaji rastlinných jedál. Údaje boli porovnané s predajom pred a po období kampane Veganuary v novembri 2020, februári a marci 2021. Ale zatiaľ čo nakupujúci sa mohli rozhodnúť kúpiť viac rastlinných produktov, súčasne neznížili nákupy mäsa.
"Naša štúdia ukazuje, že zatiaľ čo kampane vedené maloobchodom podporujú zvýšený predaj rastlinných produktov, zatiaľ nevidíme masovú náhradu mäsa, ktorá je kľúčom k pokroku smerom k zdravej a udržateľnej strave," povedala Joanna Trewern, hlavná autorka štúdia z University of Surrey.
Znamená to, že ľudia jednoducho nakupujú viac, keď sa výrazne propagujú rastlinné produkty? Krátka odpoveď je áno. "Je možné dospieť k záveru, že počas tohto obdobia (január 2021) spotrebitelia celkovo kupovali viac potravín a nemuseli nevyhnutne nahrádzať mäsové výrobky výrobkami rastlinného pôvodu, ako sa dúfalo," povedal Trewern pre FoodNavigator.
Dodala však, že nie je možné dospieť k záveru, či to malo za následok vyššiu úroveň potravinového odpadu alebo
zvýšenie úrovne spracovaných potravín v strave ľudí vzhľadom na to, že "propagovali sa aj prírodné celistvé
potraviny" a tieto metriky neboli merané v štúdii.
Dôležitosť cenovej parity
Nárast predaja rastlinných produktov bol najvýraznejší v supermarketoch a v nízkopríjmových oblastiach. Výskumníci dospeli k záveru, že to naznačuje snahy maloobchodníkov urobiť rastlinné produkty cenovo dostupnejšie, "sa vyplatili".
Trewern povedal, že cena spolu s niektorými ďalšími krokmi z odvetvia by mohla pomôcť podporiť prechod ľudí na rastlinnú stravu. V komentári k stratégiám na podporu dlhodobejšieho zavádzania rastlinných produktov poukázala na "pretrvávajúcu cenovú paritu, tj rastlinné produkty nestoja viac ako mäso".
Okrem toho Trewern obhajoval "tréning zručností a vzdelávanie" o udržateľnej strave a jedenie a varenie s rastlinnými potravinami so zameraním na zeleninu, strukoviny a strukoviny. Z pohľadu priemyslu navrhla "testy chuti a viac marketingu rastlinných potravín v kombinácii s menším počtom propagácií a marketingu mäsových výrobkov".
"Maloobchodníci zohrávajú dôležitú úlohu pri umožňovaní prijatia zdravších a udržateľnejších stravovacích návykov spotrebiteľov. Je skvelé, že ich vidíme konať, ale na zníženie našej závislosti od mäsa a mliečnych výrobkov je potrebné viac," navrhol akademik.
Aktuálne údaje zo Spojeného kráľovstva naznačujú, že priemerná spotreba mäsa presahuje odporúčania vlády. Národná potravinová stratégia odporučila minimálne 30 % zníženie spotreby mäsa na podporu našej krajiny, aby do roku 2050 dosiahla čistú nulu, v súlade s vládnymi klimatickými záväzkami.
"Aby existovala nejaká šanca na splnenie cieľov v oblasti klimatických zmien v Spojenom kráľovstve, vláda, potravinárske
spoločnosti, občianska spoločnosť, vedci a zdravotníci musia urýchlene spolupracovať na implementácii akčných plánov
a politík, ktoré môžu priniesť rýchlu a trvalú zmenu," tvrdí Trewern. .
zdroj: foodnavigator.com