Nová štúdia skúma možnosti šírenia vegánstva medzi ľuďmi
Nová štúdia neziskovej organizácie Faunalytics má za cieľ objasniť spôsob, akým sa vegánstvo môže šíriť prostredníctvom sociálnej siete.
Aby sa určil vplyv rovesníkov na sociálne ovplyvnené zmeny správania, prehľad literatúry študuje odvykanie od fajčenia, ďalšie zložité správanie, ktoré sa spúšťa niekoľkokrát denne. Výsledky ukazujú, že najvplyvnejší sú partneri; ľudia majú 1,3 až 11,8-krát vyššiu pravdepodobnosť, že prestanú fajčiť, ak prestane fajčiť aj ich partner.
Iné sociálne prepojenia, ako sú priatelia, spolupracovníci a súrodenci, majú tiež vplyv, ale v menšej miere. Je to preto, že dlhotrvajúce zmeny správania vyžadujú komplexnú premenu, ktorá zahŕňa opakované vystavenie silným väzbám. Vplyv však môže byť stále významný – zo zhlukov fajčiarov sa časom často stanú zhluky nefajčiarov.
Výsledky naznačujú, že vegáni môžu byť schopní ovplyvniť ostatných, aby zmenili stravu a životný štýl jednoducho tým, že im budú nablízku.
Existujú však jasné rozdiely medzi odvykaním od fajčenia a vegánstvom – napríklad abstinencia od fajčenia sa stala spoločenskou normou, zatiaľ čo vegánstvo je stále relatívne okrajové.
To môže znížiť vplyv vegánstva, pretože existuje malý spoločenský tlak na zmenu. Vedci tvrdia, že na určenie toho, ako sa vegánstvo šíri, sú potrebné ďalšie štúdie.
Inšpirujúce zmeny správania
Bolo vykonaných niekoľko štúdií s cieľom zistiť, ako možno ľudí ovplyvniť, aby jedli menej živočíšnych produktov a viac rastlín. Výskum ukázal, že ľudia vo všeobecnosti nemajú radi, keď im niekto hovorí, čo majú robiť, ale môžu byť ovplyvnení pomocou jemnejších metód. Jednou z takýchto stratégií je behaviorálna ekonómia , ktorá využíva psychológiu a ekonomickú teóriu na "postrčenie" ľudí k odlišnému správaniu.
Niektoré výskumy naznačujú, že samotné postrčenia – ako napríklad umiestnenie zdravých alebo etických potravín na viditeľnejšie miesto – nemusia stačiť na zníženie spotreby mäsa. Štúdia publikovaná skôr v roku 2024 však zistila, že povzbudzovanie ľudí, aby premýšľali o týchto veciach, s väčšou pravdepodobnosťou prinesú zmeny v správaní.
Ďalší výskum uskutočnený v tomto roku zistil, že usporiadanie mesiaca bez mäsa v univerzitnej jedálni viedlo k trvalému poklesu spotreby mäsa týždne po skončení experimentu.
"Bola som ohromená tým, aké dôležité sú sociálne siete pre šírenie týchto myšlienok," povedala Dr. Andrea Polanco, vedúca autorka štúdie Faunalytics. "Pre mňa to ukázalo, že obhajcovia zvierat by mali rozšíriť svoje programy tak, aby zahŕňali sociálne skupiny, nielen jednotlivcov."
zdroj: vegconomist.com