Nová štúdia: Ľudia ktorí skúsia Veganuary, budú následne skôr znechutení z mäsa
Vedci zistili, že ľudia, ktorí jedia mäso, ktorí sa zúčastnia na Veganuary, si budú skôr myslieť, že mäso je nechutné, keď sa ho na mesiac vzdali.
Štúdie psychológov na Univerzite v Exeteri tiež zistili, že niektorí ľudia sa menej identifikujú ako jedáci mäsa po tom, čo sa v januári snažili vyhýbať živočíšnym produktom. Zistenia naznačujú, že presvedčenie ľudí o ich stravovaní bude pravdepodobne nasledovať ich činy a môže mať dôsledky pre ľudí, ktorí dúfajú, že zmenia iné správanie, napríklad tých, ktorí sa vzdajú alkoholu na suchý január.
Najprv vzdelávať ľudí nemusí byť správna cesta
"Zvyčajnou myšlienkou je najprv ľudí vzdelávať, aby zmenili svoje postoje, a dúfajme, že nakoniec zmenia svoje správanie," povedala Natalia Lawrence, docentka psychológie na Univerzite v Exeteri. "Ale ak presvedčíte ľudí, aby zmenili svoje správanie na mesiac, zdá sa, že tieto veci nasledujú."
Veganuary sa začalo v roku 2014 po tom, čo Jane Land a jej partner Matthew Glover prišli s nápadom po úspechu Movember, na ktorom sa Glover zúčastnil. Odvtedy sa potraviny rastlinného pôvodu stali hlavným prúdom, pričom členovia National Trust hlasovali minulý mesiac že aspoň polovica jedál na jedálnom lístku v jeho 300 kaviarňach by mala byť rastlinného pôvodu.
Lawrence, spolupracujúci s doktorandkou Sophie Hearn a ďalšími v Exeteri, vykonal množstvo štúdií o Veganuary, financovaných Radou pre lekársky výskum.
Štúdia v časopise Frontiers in Nutrition sledovala 40 účastníkov, aby merali znechutenie mäsa pred a po tom, ako sa zúčastnili mesiaca abstinencie, pričom sa zistilo, že hoci väčšina účastníkov opäť upadla do jedenia mäsa, tí, ktorí najviac znížili spotrebu mäsa, mali väčšiu pravdepodobnosť potom väčší odpor k mäsu.
Prieskumy medzi 46 účastníkmi Veganuary minulý rok, publikované vo vedeckom časopise Appetite , zistili, že je u nich podstatne menej pravdepodobné, že by povedali, že sa identifikujú ako požierači mäsa.
"Vieme, že identita silne formuje výber potravín, takže povzbudením účastníkov, aby sa považovali za jednotlivcov, ktorí obmedzujú mäso alebo sa mu vyhýbajú, môže Veganuary pripraviť pôdu pre trvalé, pozitívne zmeny v stravovacích návykoch," povedal Hearn.
Pravdepodobným psychologickým mechanizmom je, že ľudia sa nevedome snažia vyriešiť kognitívnu disonanciu medzi správaním – účasťou na Veganuary – a presvedčením – že radi jedia mäso.
Existujú aj ďalšie kognitívne disonancie okolo jedenia mäsa, ktorým sa ľudia vyhýbajú prostredníctvom defenzívnych racionalizácií, povedal Lawrence. "Väčšina ľudí si myslí, že je nesprávne byť krutý k zvieratám, a [veľké množstvá] mäsa v Spojenom kráľovstve sa vyrábajú na priemyselných farmách, o ktorých približne 75 % dospelých v Spojenom kráľovstve súhlasí, že by mali byť zakázané," povedala. "Takže väčšina ľudí nekoná v súlade so svojimi hodnotami, keď jedia mäso."
"Výskum však naznačuje, že sa buď vyhýbajú premýšľaniu o tom, alebo si hovoria, že so zvieratami bolo dobre zaobchádzané, alebo že musíte jesť mäso, aby ste boli zdraví."
Kampane ako Veganuary môžu byť účinné, pretože presvedčia ľudí, aby dočasne znížili svoju obranu, povedal Lawrence. "Pretože počas toho mesiaca už nejedia mäso, nemusia sa vyhýbať premýšľaniu o tom."
Podobné účinky môžu počas suchého januára zmeniť postoj ľudí k alkoholu. Negatívne postoje k nealkoholickým nápojom alebo presvedčenie, že spoločenské príležitosti vyžadujú, aby ľudia pili alkohol, môžu byť oslabené dočasnou zmenou v správaní. Tím plánuje v novom roku ďalšie kolo výskumu zameraného na suchý január a Veganuary.
"Chceme otestovať niektoré stratégie, ktoré ľuďom pomôžu vyrovnať sa s prekážkami, ktorým môžu čeliť," povedal Hearn. Niektorí účastníci dostanú stratégie na vyskúšanie v porovnaní s kontrolnou skupinou, ktorá sa zúčastňuje ako zvyčajne.
Toni Vernelli, vedúci komunikácie spoločnosti Veganuary, uviedol, že organizácia je potešená, že výskum spoločnosti Exeter podporuje jej vlastné účastnícke prieskumy.
"Na konci svojho prísľubu Veganuary nám viac ako 80 % účastníkov povedalo, že plánujú trvalo znížiť spotrebu mäsa a mliečnych výrobkov aspoň o 50 %.
"Toto zistenie bolo konzistentné za posledných päť rokov. Naši účastníci uvádzajú aj tie isté hlavné výzvy – jednanie s priateľmi a rodinou a stravovanie. Sme veľmi radi, že môžeme podporiť Exeterskú univerzitu novými výskumnými protokolmi na riešenie týchto prekážok."
zdroj: theguardian.com