Nová správa: Mladí muži majú tri krát vyššiu pravdepodobnosť zvýšenia spotreby mäsa kvôli influencerom

13.05.2025

Nová správa neziskovej environmentálnej organizácie Hubbub s názvom "High Steaks: Ako mladí muži vylepšujú svoj jedálniček" uvádza, že mladí muži vo Veľkej Británii vo veku 16 až 24 rokov majú trikrát vyššiu pravdepodobnosť, že zvýšia príjem mäsa, ako bežná populácia.  

Jedným z kľúčových dôvodov je podľa nej rastúci vplyv online influencerov – ktorí sa stotožňujú s ideálmi manosféry – ktorí presadzujú presvedčenie, že konzumácia mäsa je mužská a že konzumácia mäsa sa rovná sile a kondícii. Vidieť to na náraste videí o surovom mäse a mäsožravých diétach , z ktorých mnohé majú milióny zhliadnutí, na TikToku a Instagrame.

Nie je to problém len v Spojenom kráľovstve. V USA výskum Pew Research Center z roku 2024 zistil, že pätina mladých amerických dospelých čoraz častejšie získava správy od mužských pravicových influencerov na sociálnych sieťach. 

"Hoci sa vo veľkej miere verejná diskusia predpokladá, že generácia Z vedie prechod na rastlinnú stravu, náš výskum hovorí iný príbeh, najmä medzi mladými mužmi," hovorí Alex Robinson, generálny riaditeľ spoločnosti Hubbub. 

Mnohí z týchto tvorcov obsahu napodobňujú názory a stanoviská ľudí ako Jordan Peterson a Andrew Tate. Obaja sú notoricky mizogýnni a prominentní svojimi hlasmi v manosfére a obaja verejne obhajovali mäsožravú stravu. Stručne povedané, to znamená jesť len potraviny ako mäso, maslo a bravčová masť. "Jem hovädzie mäso, soľ a vodu. To je všetko a nikdy nepodvádzam. Nikdy. Ani trochu," povedal Peterson raz Joeovi Roganovi v podcaste The Joe Rogan Experience.

Táto myšlienka, že mäso je mužné, nie je nová. Existuje už desaťročia. Napríklad v dokumente z roku 2018 s názvom The Game Changers Arnold Schwarzenegger, ktorý teraz dodržiava diétu zameranú na rastlinné potraviny, vysvetľuje, aké významné bolo posolstvo o mäse v komunite kulturistiky. "Žil som v takom svete," hovorí. "Ukazujú tieto reklamy – hamburgery, George Foreman s grilom a epické sendviče – to je skvelý, skvelý marketing pre mäsový priemysel, ktorý predáva myšlienku, že skutoční muži jedia mäso. Ale musíte pochopiť. Je to marketing. Nie je založený na realite."

Film The Game Changers , v ktorom vystúpilo niekoľko prominentných športovcov s rastlinným jedálničkom vrátane Schwarzeneggera a hviezdy Formuly 1 Lewisa Hamiltona, pomohol presadiť myšlienku, že mäso nie je nevyhnutné pre optimálny športový výkon.

Zdá sa však, že je ešte čo robiť. Hubbubov výskum ukázal, že iba 17 percent mužov sa cítilo pohodlne pri jedení rastlinných potravín s priateľmi a rodinou

Vymývanie mozgov karnizmom od narodenia

"Mäso je už dlho spájané s tradičnými predstavami o mužnosti a toto prepojenie sa v posledných rokoch posilnilo vďaka online ozvenám a vzostupu takzvanej 'manosféry'," povedal Robinson. "To vytvára skutočnú výzvu. Nemôžeme obmedzovanie mäsa vnímať ako ďalšiu bitku v kultúrnych vojnách."

Koniec koncov, v stávke je enormne veľa. Mäsový priemysel je hlavným hybným motorom klimatickej krízy kvôli svojmu monumentálnemu príspevku k veciam, ako je odlesňovanie a emisie skleníkových plynov. To viedlo mnohých odborníkov k výzvam na zníženie spotreby mäsa pre planétu.

V roku 2022 dokonca výskumníci z Univerzity v Bonne uviedli, že spotreba mäsa musí v bohatých krajinách klesnúť o 75 percent, aby svet splnil svoje klimatické ciele. Riziká spojené s diétami s vysokým obsahom mäsa však nesúvisia len s planétou. Odborníci na výživu tiež varujú ľudí pred týmto spôsobom stravovania kvôli zdravotným rizikám.

"V prísnej mäsožravej diéte, kde nie sú povolené žiadne rastlinné potraviny, je telo zbavené akejkoľvek možnosti prijímať fytonutrienty, ktoré nás chránia pred rakovinou a mnohými chronickými chorobami," hovorí Angel Luk, registrovaný výskumník Food Mysteries.predtým povedal VegNews "Tieto fytonutrienty sa nachádzajú výlučne v rastlinách."

V snahe pomôcť mladým mužom odkloniť sa od mäsa sú kľúčové intervencie a vzdelávanie. Hubbub spustil niekoľko kampaní a projektov, jedným z nich bola napríklad osemtýždňová výzva s názvom Meat Your Match (Mäso pre teba). Cieľom bolo povzbudiť mladých mužských účastníkov, najmä tých, ktorí sa aktívne venujú fitness a kulturistike, aby znížili svoju konzumáciu mäsa o polovicu. Iniciatíva sa tiež zamerala na spochybnenie kultúrneho prepojenia medzi mužnosťou a konzumáciou mäsa. Výsledky boli pozitívne: približne 80 percent účastníkov znížilo svoj príjem mäsa na polovicu a 86 percent plánovalo zachovať zmenu životného štýlu.

"Musíme sa stretnúť s mladými mužmi tam, kde sú, a ukázať im, že strava z rastlinných surovín nie je obeťou, ale chutnými a zdravými možnosťami, ktoré sú lepšie pre nich aj pre životné prostredie," povedal Robinson. "Fitness priemysel a influenceri v tejto oblasti by tu mohli zohrať naozaj pozitívnu úlohu."

zdroj: vegnews.com

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky