Nikto nevie čo znamená slovo rastlinné. Napriek tomu sa vegánske označenia odstraňujú a menia na rastlinné
Karnizmus presadil odstraňovanie vegánskych označení z potravín a to hlavne preto, že aj samotní vegáni s tým vo veľkom súhlasia. Slovo vegán totiž v karnizme vyvoláva odpor, spúšťa kognitívnu disonanciu a pocity viny.
Vegan je hlavným pojmom, ktorý spotrebitelia hľadajú pri hľadaní produktov bez zvierat. Je to však najlepšie slovo na opis rastúcej kategórie potravín? Počas vášnivej debaty o budúcnosti kategórie rastlinných produktov na IFE v Londýne tento mesiac traja experti na tento sektor argumentovali pre a proti pre oba pojmy.
"Vegan je deskriptor produktu, je to niečo, čo ľudia hľadajú ako bezlepkové," argumentovala manažérka predaja a marketingu Vegan Society Karen Spinner.
"Spotrebiteľské štatistiky nám hovoria, že za posledných päť rokov ľudia na Googli hľadali celosvetovo 14-krát viac vegánske ako rastlinné.
Viac spotrebiteľov hľadá na sociálnych sieťach a Google výraz vegánske než rastlinné. Pre LinkedIn je to naopak. Na LinkedIn však viac ľudí hľadalo rastlinnú ako vegánsku, vysvetlila. Bolo to pravdepodobne spôsobené vyšším počtom odborníkov z potravinárskeho a nápojového priemyslu, ktorí hľadali výraz pre podnikanie.
Nikto nevie čo je rastlinné
Značky už začali naliehať na sektor, aby sa vrátil späť k vegánskemu označovaniu, tvrdila. "Dvaja majitelia v priestore alternatívy mäsa obaja povedali, že musíme vrátiť vegánstvo späť na produkty, pretože nikto nevie, čo je rastlinné," povedal Spinner.
Rastlinný nie je zlý výraz, pripustila, ale neposkytoval istotu, ktorú vegánska značka robila, keďže rastlinné označenie neposkytuje záruky, že výrobok kategoricky neobsahuje žiadne živočíšne produkty. "Zdá sa, že sme veľmi emotívni, pokiaľ ide o vegánstvo, ale keď na produkt označíme vegánsky, je to deskriptor. Ak sa chcete dostať k flexitariánom a vegánom, potom nemôžete zavádzať"
Môžu vegánske a rastlinné existovať spolu?
Obe značky by mohli existovať v rovnakom priestore, tvrdila zakladateľka Plant Futures Collective Indy Kaur. Odkedy sa vegánstvo skutočne dostalo na pulty supermarketov v roku 2018, kategória prešla revolúciou, povedal Kaur.
"Sme v tomto bode, kde na dosiahnutie masového trhu potrebujeme novú stratégiu," povedala. "Predchádzajúca stratégia fungovala dobre, aby vyhovovala potrebám - ako vegán na vegánskej strave bolo ťažké nájsť jedlo, ale regály sú teraz plné, najmä vo Veľkej Británii, kde môžete jesť neuveriteľnú vegánsku stravu."
Rozdiel medzi vegánskym a rastlinným by sa stal čoraz dôležitejším, keďže sa stále viac spotrebiteľov snaží obmedziť príjem živočíšnych produktov, ale "vegánstvo je stále iritujúci pojem," povedala Kaur.
Slovo vegán a iracionálny odpor karnizmu
Karen Spinner, manažérka predaja a marketingu Vegan Society: Negatívne konotácie okolo vegánstva sú "hanba", dodala a povedala, že je to "jedna z najviac súcitných diét. Ale keď o tom hovoríte, je to obrovská emocionálna reakcia".
Do určitej miery existovalo vekové alebo demografické rozdelenie medzi spotrebiteľmi, ktorým vegánstvo ako deskriptorom vyhovovalo, a tými, ktorým nie, pričom mladšie generácie mali tendenciu to viac akceptovať.
"Demografiou Veganuary, pokiaľ si pamätám, bola 34-ročná žena na Facebooku," povedala predsedníčka a spoluzakladateľka Veganuary Jane Landová. "Ale ak sa vrátime k vzdelávaniu o vegánstve a jeho posilňovaniu, vždy išlo o to skúsiť to, povzbudiť ho a nehodnotiť."
Aká je budúcnosť rastlinného označovania?
Zatiaľ čo v terminológii, ktorá by sa mala propagovať, nebol jasný víťaz, všetci traja odborníci sa zhodli, že túto kategóriu čaká fenomenálna budúcnosť. Ale aby sme sa posunuli vpred pozitívnejšie, každý z odborníkov vyzval na jednu vec:
"To, čo je ťažké, je pre mnoho vznikajúcich značiek a podnikov, ktoré majú prístup k maloobchodu a veľa energie je často s jedným kupujúcim a nie je to zvládnuteľné," povedal Kaur.
"Ak by sme teda dokázali vytvoriť platformy a podujatia, aby sme inovátorov dostali do kontaktu s nákupným tímom, pomohlo by to. Maloobchodníci a kupujúci musia dostať to, čo potrebujú, a potom začínajúce podniky, aby dostali to, čo potrebujú. Potrebujete aj spätnú väzbu."
zdroj: foodnavigator.com