Nie len Aktuality, aj svetové médiá majú ako prioritu karnizmus
Nová štúdia s názvom "Recept na úspech" analyzoval sekcie receptov AP, New York Times, Washington Post a Yahoo News v USA a Guardian, BBC, Independent a ITV vo Veľkej Británii.
Autori usúdili, že všetkých 8 mainstreamových médií majú "zodpovedné správy o klíme (tj v súlade s vedeckým konsenzom)". Údaje zahŕňali analýzu najmenej 100 receptov z každého média, pričom sa vypočítal podiel receptov na rastlinnej báze k "všežravým" a vegetariánskym.
Karnizmom proti klíme
Správa zistila, že medzi médiami v USA bolo 53,6 % receptov založených na mäse, pričom iba 20,2 % bolo vegánskych. The New York Times mali najvyššie percento všežravých receptov 63,9 %, ale vegánske (19,7 %) prevyšovali vegetariánske (16,4 %). A to aj napriek tomu, že publikácia má vysoké skóre v hodnotení svojho klimatického pokrytia, pričom 90 % článkov pripisuje antropogénnu činnosť ako významnú hybnú silu zmeny klímy.
Tesne za ňou nasleduje AP, ktorá mala 63,6 % mäsových receptúr a iba 13,6 % rastlinných. Medzitým, Yahoo News (44,4%) a Washington Post (42,5%) boli dve z iba troch médií v štúdii, kde jedlá na báze mäsa predstavovali menej ako 50% ich podielu na receptoch. Obaja mali tiež štvrtinu vegánskych receptov, a to 25,4 %.
Tretím takýmto médiom bol Guardian v Spojenom kráľovstve, ktorý mal 49,1 % mäsových receptov. Jeho podiel plne rastlinných jedál dosiahol 18,4 %. Ale podobne ako v USA, aj britské mainstreamové médiá sú príliš naklonené k mäsu, pričom priemerne 60,6 % receptov je všežravých a iba 11,6 % je vegánskych.
ITV mala v štúdii najviac receptov na báze mäsa 78,2 % a najmenej jedál na rastlinnej báze 3 %. Jedlá zamerané na mäso tvorili 63,9 % receptov BBC a 51 % v Independent, ale rastlinné recepty tvorili len 12,3 % a 12,6 %.
Výsledky ukazujú, že americké médiá obsahujú menej receptov na báze mäsa (napriek tomu, že stále ovládajú väčšinu) ako Spojené kráľovstvo, zatiaľ čo vegetariánstvo stále prevažuje nad vegánstvom v oboch krajinách.
"Neschopnosť väčšiny spravodajských kanálov zosúladiť svoje správy o klíme s ich sekciami receptov je príznakom väčšieho zlyhania," uvádza sa v štúdii.
Odvoláva sa na výskum spoločnosti Sentient Media a Faunalytics, ktorý ukázal, že 93 % správ o klíme vôbec nespomína poľnohospodárstvo. A to aj napriek dôkazom , že vegánska strava môže znížiť emisie, znečistenie vody a využívanie pôdy o 75 % v porovnaní so stravou bohatou na mäso. To je tiež možno dôvod, prečo je vyšší podiel receptov na rastlinnej báze v USA prekvapivý, keďže 74 % Američanov si nemyslí, že konzumácia mäsa môže znížiť ich klimatické emisie.
Prečo sa médiá boja
Autori správy píšu, že mainstreamové mediálne stránky môžu pomôcť čitateľom posunúť k vareniu šetrnejšiemu ku klíme, a navyše, publikum takýto smer hľadá.
"Bežná mylná predstava, ktorú majú vplyvné inštitúcie, ako sú mediálne spoločnosti, o zmene stravy, je, že rastlinné recepty musia zavádzať postupne," hovorí Jennifer Channin, výkonná riaditeľka Better Food Foundation.
"Médiá môžu veriť, že sú už pokrokové tým, že tu a tam uvádzajú vegánsky recept, ale mnohé štúdie ukázali, že verejnosť je pripravená na to, aby sa jedlá rastlinného pôvodu v potravinovej kultúre stali normou a nie výnimkou. ."
Správa odporúča päťbodový plán, ktorý má pomôcť médiám, aby boli v sekciách receptov šetrnejšie voči klíme:
- Dodržujte pomer 2:1 pre vegánske a živočíšne recepty.
- Vo výsledkoch vyhľadávania a každej zbierke receptov uveďte najskôr možnosti založené na rastlinách, štandardne.
- V predvolenom nastavení robte výber redaktorov alebo sezónne odporúčania založené na rastlinách.
- V obľúbených receptoch vymeňte živočíšne ingrediencie za rastlinné, aby boli štandardne vegánske.
- Pridajte ku každému receptu hodnotenie klímy na základe intenzity emisií zložiek a ako prvé uveďte možnosti s najvyšším skóre.
"Je dôležité poznamenať, že tieto odporúčania sú navrhnuté tak, aby posunuli miesta s receptami preč od všetkých živočíšnych produktov, a nielen tých, ktoré sú najnáročnejšie na klímu," uvádza sa v štúdii.
zdroj: greenqueen.com.hk