Najčastejšia príčina úmrtia ľudí? Ujedia sa k smrti. Lekári však nevedia o výžive takmer nič
Choroby súvisiace s diétou sú v USA najčastejšou príčinou úmrtia – napriek tomu mnohí lekári nedostávajú na lekárskej fakulte takmer žiadne vzdelanie v oblasti výživy.
V prieskume z roku 2023 medzi viac ako 1 000 americkými študentmi medicíny približne 58 % respondentov uviedlo, že počas štyroch rokov na lekárskej fakulte nedostali žiadne formálne nutričné vzdelanie. Tí, ktorí vzdelanie dostali, mali v priemere asi tri hodiny vzdelávania o výžive ročne.
To je žalostne málo z cieľov, ktoré stanovil americký výbor pre výživu v medicínskom vzdelávaní v roku 1985: že študenti medicíny by mali počas školy absolvovať celkovo 25 hodín nutričného vzdelávania – o niečo viac ako šesť hodín ročne.
Štúdia z roku 2015 však ukázala, že tento cieľ splnilo iba 29 % lekárskych fakúlt a štúdia z roku 2023 naznačuje, že problém sa ešte zhoršil – iba 7,8 % študentov medicíny uviedlo 20 alebo viac hodín vzdelávania o výžive počas všetkých štyroch ročníkov lekárskej školy.
Ak je to reprezentatívne pre lekárske fakulty v celej krajine, stalo sa to napriek snahe posilniť vzdelávanie o výžive prostredníctvom mnohých vládnych iniciatív.
Nie je prekvapením, že nedostatok vzdelania má priamy vplyv na znalosti lekárov o výžive. V štúdii 257 študentov prvého a druhého ročníka osteopatickej medicíny, ktorí absolvovali kvíz vedomostí o výžive, viac ako polovica test neobstála.
Pred testom sa viac ako polovica študentov – 55 % – cítila dobre pri poskytovaní poradenstva pacientom o výžive. Bohužiaľ, tento problém sa netýka iba amerických lekárskych fakúlt. Globálna štúdia z roku 2018 dospela k záveru, že bez ohľadu na krajinu je nutričné vzdelávanie študentov medicíny na celom svete nedostatočné.
Je vôbec vzdelávanie o výžive možné?
Aj keď dôkazy naznačujú, že vzdelávanie v oblasti výživy môže byť účinné, existuje veľa dôvodov, prečo chýba. Študenti medicíny a lekári sú jedni z najvyťaženejších ľudí v spoločnosti.
Množstvo informácií vyučovaných v lekárskych osnovách sa často opisuje ako ohromujúce. Študenti prvého a druhého ročníka medicíny sa zameriavajú na obsiahle témy vrátane biochémie, molekulárnej biológie a genetiky, pričom sa učia klinickým zručnostiam, ako sú rozhovory s pacientmi a pochopenie zvukov srdca a pľúc.
Študenti tretieho a štvrtého ročníka vykonávajú prax na klinikách a v nemocniciach, kde sa učia od lekárov a pacientov. V dôsledku toho sú ich plány už zaseknuté. Nie je tu priestor na výživu. A keď sú z nich lekári, nebude to o nič lepšie.
Poskytovanie preventívnej starostlivosti vrátane výživového poradenstva pacientom by im zabralo viac ako sedem hodín týždenne – a to nerátame čas, ktorý by museli stráviť pokračujúcim vzdelávaním, aby držali krok s novými poznatkami vo vede o výžive.
Okrem toho sa nedostatok vzdelávania o výžive na lekárskych fakultách pripisuje nedostatku kvalifikovaných inštruktorov kurzov výživy, pretože väčšina lekárov nerozumie výžive dostatočne dobre na to, aby ju učili.
Je iróniou, že mnohé lekárske fakulty sú súčasťou univerzít, ktoré majú oddelenia výživy s profesormi vyškolenými v doktorandskom štúdiu; títo akademici by mohli vyplniť túto medzeru vyučovaním výživy študentov medicíny.
Tieto triedy však často vyučujú lekári, ktorí nemusia mať adekvátne školenie o výžive – čo znamená, že skutočne kvalifikovaní inštruktori, ktorí sú v dosahu väčšiny lekárskych fakúlt, sú vynechaní z procesu.
Najlepším zdrojom informácií o výžive, či už pre študentov medicíny alebo pre širokú verejnosť, je registrovaný dietológ, certifikovaný odborník na výživu alebo iný typ odborníka na výživu s viacerými diplomami a certifikáciou. Študujú roky a zaznamenávajú veľa hodín praxe, aby poskytli rady týkajúce sa stravovania.
zdroj: knowridge.com