Médiá informujú o poklese predaja rastlinných výrobkov. Je tomu naozaj tak?

24.05.2023

V mainstreamovej tlači sa v posledných mesiacoch veľa hovorilo o údajnej stagnácii rastlinného priemyslu. 

Článok Guardianu z minulej soboty "Predaj v Spojenom kráľovstve stagnuje, keďže značky sťahujú produkty na rastlinnej báze" a dnes ho znovu objavil Telegraph, argumentuje týmto prípadom, pričom cituje stiahnutie zmrzliny Oatly, ukončenie výroby Heckovej rady vegánskych párkov ( ktorý sa podľa mnohých ľudí po zmene receptúry veľmi nepáčil vegánom a bol odmietnutý v prospech špičkových produktov na trhu), ako aj ukončenie výroby radov Nestlé, ako je Garden Gourmet, pričom sa neuvádza, že Nestlé a Oatly pokračujú v uvádzaní produktov na trh celosvetovo nové vegánske produkty a inovovať v kategórii bez zvierat. 

Odpoveď Oatly 

Hovorili sme s Oatlym o nedávnej tlači. Bryan Carroll, generálny riaditeľ, Oatly UK & Ireland, sa k problému vyjadril: "Ako každá značka potravín a nápojov neustále hodnotíme náš sortiment a to, čo sprístupňujeme spotrebiteľom. Len tento mesiac sme predstavili štyri nové produkty (Oatly Whole, Oatly Semi, Oatly Light a Oatly "No" Sugars)  čo predstavuje najviac produktov, ktoré spoločnosť Oatly uviedla na trh za jeden rok v Spojenom kráľovstve.

 "Zatiaľ čo zmrzlinové vane Oatly sú naďalej dostupné na mnohých našich trhoch, rozhodli sme sa ich vyradiť z predaja v supermarketoch po celom Spojenom kráľovstve a namiesto toho sa zamerať na uvedenie novej zmrzliny Oatly softservis toto leto. "Akékoľvek zameranie na jednu konkrétnu SKU v našom produktovom portfóliu by nebolo úplne reprezentatívne pre Oatly. 

Dopyt po našich produktoch zostáva silný – Oatly je najpredávanejším ovseným nápojom, pričom 50 % nášho rastu v minulom roku pochádza od nakupujúcich, ktorí prvýkrát kupujú mliečne alternatívy*. Oatly Barista Edition je napríklad najpredávanejšou mliečnou alternatívou v Spojenom kráľovstve, v chladených aj ambientných variantoch, a predáva o 94 % viac ako ďalšie najpredávanejšie mliečne alternatívne mlieko**," dodáva.

Na rozdiel od tohto záplavy antivegánskej tlače, rastlinný životný štýl a spolu s ním aj nákup produktov na rastlinnej báze globálne expanduje: "Sektor mäsových náhrad vykazuje najvyšší rast medzi rokmi 2017 a 2022 v hodnote a objeme. (12,54 % a 8,06 %, v uvedenom poradí), čo naznačuje rast na trhu s rastlinami a vegánsky životný štýl," uvádza sa v úplne novej správe. 

Údaje z roku 2023

USA: Nová správa od CRB, popredného poskytovateľa služieb a konzultačných riešení pre výrobcov F&B, odhalila, že 66 % spoločností zaoberajúcich sa alt proteínmi v USA zaznamenalo od roku 2021 nárast objemu predaja – signál, že dopyt spotrebiteľov po alt proteínoch je zdravý a rastie. Okrem toho PBFA v apríli v správe The Plant Based Foods State of the Marketplace odhalila, že počet Američanov, ktorí konzumujú rastlinné potraviny, sa zvýšil na 70 % s niekoľkými kategóriami, ako sú rastlinné smotany a vajcia, pričom minulý rok zaznamenali silný rast. 

UK: Nedávna správa spoločnosti Straits Research dospela k záveru, že trh s vegánskymi potravinami v Spojenom kráľovstve rastie rýchlosťou 9,58 %, pričom 40 % spotrebiteľov uviedlo, že chcú rastlinné alternatívy k mäsu a mliečnym výrobkom, a spotreba mäsa na obyvateľa klesá. 

Nemecko: V Nemecku, ako sme informovali v apríli, spotreba mäsa klesla na rekordne nízku úroveň, zatiaľ čo predaj rastlinných produktov bol vlani rekordne vysoký. Okrem toho sa produkcia rastlinného mäsa v minulom roku v porovnaní s rokom 2019 zvýšila o pôsobivých 72,7 %. 

Celá Európa: Nová správa FoodLabs odhalila, že európske food & agtech startupy získali v roku 2022 financovanie rizikového kapitálu vo výške 1,9 miliardy dolárov, čo predstavuje 20% nárast oproti roku 2021. Okrem toho GFI minulý mesiac odhalila, že predaj rastlinných potravín v Európe vzrástol od roku 2020 o 22 %, čím sa celková hodnota kategórie dostala na rekordných 5,7 miliardy dolárov. Údaje z 13 krajín tiež zistili, že zatiaľ čo predaj rastlinného pôvodu výrazne vzrástol, ceny týchto potravín boli oveľa menej ovplyvnené infláciou ako bežné živočíšne produkty. 

Globálne: Správa o trhu z tohto marca predpovedala, že svetový trh s rastlinným mäsom vzrastie zo 7,5 miliardy dolárov v roku 2021 na 15,8 miliardy dolárov v roku 2028, čo sa takmer zdvojnásobí. Toto je len hŕstka správ a štúdií zverejnených v prvých mesiacoch tohto roka, ktoré naznačujú, že naša rodiaca sa kategória sa bude pravdepodobne naďalej rozvíjať aj napriek problémom a podľa toho sa prispôsobí. 

Je potrebné si uvedomiť, že mladšie generácie spolu s ich nákupnými návykmi teraz a v budúcnosti budú naďalej ovplyvňovať trh. GenZers čoraz viac odmietajú živočíšne mäsové výrobky a hlásia, že v tom budú pokračovať. "Aj keď sa vegánstvo môže zdať pre veľkú časť populácie stále príliš extrémne, Gen Zers ho jednoznačne uprednostňuje viac ako ktorákoľvek iná generácia. 

Ich preferencie založené na rastlinách tiež menia zdravú a potravinovú krajinu, ako ju poznáme," uvádza Medical Inspiration Daily For Stronger Society (MIDSS), ktorá skúmala populáciu Gen Z (jednotlivci narodení v rokoch 1997-2012), ktorá je v súčasnosti hlavnou hnacou silou americkom vegánskom trhu, pričom sa zistilo, že 70 % ľudí, ktorí sa identifikujú ako vegáni, má v úmysle zostať vegánmi aj v nasledujúcich piatich rokoch alebo dlhšie.

zdroj: vegconomist.com

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky