Mäsožravci si myslia, že byť vegánom je dobrý nápad, ale je to nepohodlné a nepríjemné

11.09.2020

Praktické záležitosti týkajúce sa vkusu, ceny a pohodlia sú hlavnými prekážkami, ktoré bránia väčšiemu počtu ľudí v osvojení si vegánstva, tvrdí výskumník. 

Väčšina ľudí vo Veľkej Británii  konzumuje mäso - ale na ako dlho? Môj nový výskum názorov na mäsožravcov zistil, že väčšina respondentov považovala vegánstvo za principiálne etické a dobré pre životné prostredie.

Zdá sa, že praktické záležitosti vkusu, ceny a pohodlia sú hlavnými prekážkami, ktoré bránia väčšiemu počtu ľudí prijať vegánstvo - nie nesúhlasu so základnou myšlienkou. To by mohlo mať veľké dôsledky na budúcnosť potravinárskeho priemyslu, pretože alterantívy mäsa sú chutnejšie, lacnejšie a dostupnejšie.

Môj prieskum medzi 1 000 dospelými mužmi a ženami vo Veľkej Británii zistil, že 73 percent opýtaných považovalo vegánstvo za etické, zatiaľ čo 70 percent uviedlo, že je prospešné pre životné prostredie.

Ale 61 percent uviedlo, že prijatie vegánskej stravy nie je príjemné, 77 percent uviedlo, že je to nepohodlné, a 83 percent uviedlo, že to nie je ľahké.

Ďalšie možné prekážky, ako napríklad zdravotné problémy a sociálna stigma, tak tie sa ukázali ako nie také dôležité. 60% z nich považuje vegánstvo za spoločensky prijateľné a viac ako polovica z nich ho považuje za zdravé.

Pre niekoho by sa mohla zdať prekvapujúca myšlienka, že väčšina mäsožravcov súhlasí s princípmi vegánstva. Ale ďalší výskum viedol k podobným záverom. Jedna štúdia napríklad zistila, že takmer polovica Američanov podporila zákaz bitúnkov.

Jeden britský prieskum zistil, že najčastejším dôvodom, prečo ľudia uviedli, že nie sú vegetariáni, je jednoducho: "Mám príliš rád chuť mäsa." Druhý a tretí najbežnejší dôvod súviseli s vysokými nákladmi na náhrady mäsa a bojom o nápady na vegánske jedlo.

Tieto objavy predstavujú pre obhajcov klímy a zvierat zaujímavú výzvu. Ľudia sú si vedomí, že existujú dobré dôvody na zníženie spotreby živočíšnych produktov, ale väčšinou nie sú ochotní znášať osobné nepohodlie. 

POTRAVINOVÁ MOTIVÁCIA

Desaťročia výskumu potravinového správania nám ukázali, že cena, chuť a pohodlie sú tri hlavné faktory, ktoré vedú k výberu jedla. Pre väčšinu ľudí etika a vplyv na životné prostredie jednoducho nevstupujú do rozhodovacieho procesu.

Experimentálny výskum tiež ukázal, že akt konzumácie mäsa môže zmeniť názory ľudí na morálku konzumácie zvierat.

Jedna štúdia požiadala účastníkov, aby hodnotili svoje morálne znepokojenie pre kravy. Pred odpoveďou dostali účastníci na občerstvenie buď oriešky alebo hovädzie mäso trhané.

Vedci zistili, že konzumácia hovädzieho mäsa v skutočnosti spôsobila, že sa účastníci menej starali o kravy.

Vyzerá to tak, že sa ľudia nerozhodujú jesť mäso, pretože si myslia, že sú na to dobré dôvody - ale myslia si, že existujú dobré dôvody, pretože jedia mäso.

Týmto spôsobom môže byť skreslené (a povedzme si úprimne, príjemné) správanie pri jedení mäsa prekážkou jasného uvažovania o našich potravinových systémoch. Ako sa dá očakávať, že o tom budeme čestne diskutovať, keď máme taký veľký záujem dospieť k záveru, že konzumácia mäsa je v poriadku?

VIAC NA VÝBER AKO KEDYKOĽVEK

Našťastie sa veci menia. Rozsah, kvalita a dostupnosť vegánskych možností explodovala. Môj prieskum sa uskutočnil v septembri 2018, pár mesiacov pred mimoriadne úspešným uvedením vegánskej klobásy Greggs na trh.

Odvtedy sme v britských supermarketoch, reštauráciách a dokonca aj v zariadeniach rýchleho občerstvenia videli lavínu vysoko kvalitných cenovo dostupných vegánskych možností. Tie umožňujú jedákom mäsa ľahko nahradiť živočíšne produkty jedným jedlom po druhom.

Keď Subway ponúka verziu svojej marinary s vegánskymi mäsovými guľkami, ktorá je kompatibilná s vašimi názormi na etiku a životné prostredie, prečo by ste si vybrali práve tú zo zvieraťa, ak alternatíva chutí rovnako?

Široká dostupnosť týchto možností znamená, že rastúci počet vegánov, vegetariánov a flexitaristov vo Veľkej Británii má na výber z viac ako kedykoľvek predtým. To nielenže priláka viac ľudí, aby vyskúšali vegánske možnosti, ale tiež to oveľa viac uľahčí ctižiadostivým vegetariánom a vegánom držať sa svojej stravy.

S možnosťou výberu pre spotrebiteľa prichádza aj konkurencia výrobcov. Tu uvidíme kúzlo voľného trhu. Ak si myslíte, že v roku 2020 majú tí, ktorí chcú obmedziť svoju konzumáciu mäsa na výber, počkajte kým uvidia, ako budú títo potravinoví giganti súťažiť, aby vylepšili a zlacnili svoje vegánske ponuky, pretože súperia o rýchlo rastúci segment zákazníkov.

Možno sa staneme svedkami výbuchu vo výskume dokonalých analógov mäsa z rastlín. Medzitým vývoj skutočného živočíšneho mäsa vypestovaného z kmeňových buniek bez zvierat naberá na obrátkach.

LACNEJŠIE A CHUTNEJŠIE

Zatiaľ čo tieto náhrady budú v priebehu nasledujúcich desiatich rokov chutnejšie, výživnejšie a lacnejšie, mäso zo zvierat zostane do značnej miery rovnaké. Niet divu, že odvetvie chovu zvierat je nervózne. Dopyt po mäse a mliečnych výrobkoch drasticky klesá, zatiaľ čo trh s alternatívami prudko vzrástol.

V USA podali v posledných mesiacoch bankrot dvaja hlavní producenti mlieka a mliečnych výrobkov, zatiaľ čo nedávna správa odhaduje, že mäsový a mliekarenský priemysel sa v nasledujúcom desaťročí zrúti.

Priemerný mäsožravec tak zostane pred dilemou. Väčšina z nich súhlasí s dôvodmi, prečo sa stať vegánom, ale namietajú proti cene, vkusu a pohodlnosti alternatív.

Pretože tieto alternatívy časom zlacnejú, budú kvalitnejšie a rozšírenejšie, mäsožravci si budú musieť položiť otázku, aké kvalitné alternatívy musia byť, skôr ako sa ich rozhodnú konzumovať v súlade so svojimi hodnotami.

Byť jeden z posledných ľudí, ktorí zaplatia za zbytočné zabíjanie zvierat, pretože alternatíva bola iba "celkom dobrá", nebude v blízkej budúcnosti dobrý pohľad.

zdroj: Chris Bryant channelnewsasia.com

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky