Karnizmus majú muži hlboko pod kožou. Odmietajú vegánstvo v obave o svoju mužnosť

Alternatívy mäsa sú zrazu všade, od hamburgerov cez regály supermarketov až po jedlá v reštauráciách.
Najmä u mužov je často hlboký vzťah k mäsu zo zvierat. To by mohlo predstavovať kameň úrazu pre odvetvie, ktoré malo v roku 2020 celosvetovú hodnotu odhadovanú na 9,4 miliardy USD a zaznamená výrazný rast, pričom predaj potravín v Austrálii sa v roku 2020 zvýši o 46 % .
Náš nový výskum je založený na rozhovoroch s 36 mužmi, ktorí nedávno išli do vegánskych reštaurácií v Sydney a vyskúšali rastlinný burger. Zistili sme, že žiadny z týchto mužov, ktorí zvyčajne jedia zvieracie mäso štyri až päťkrát týždenne alebo viac, pravdepodobne nezaradí rastlinné alternatívy do svojho jedálnička natrvalo.
Ale prečo? To je tá zaujímavá časť. Mnohí z našich opýtaných vytvorili silné spojenie medzi zvieracím mäsom a vlastnou maskulinitou. "Nechcem skončiť tak, že sa mi moji priatelia budú smiať na rastlinnom burgeri," povedal jeden. Ďalší nám povedal, že rastlinné hamburgery "kazia jeho povesť muža". Tretí povedal, že sa cítil vinný, keď si vybral rastlinné hamburgery: "Mal som pocit, že obetujem svoju mužnosť. Ešte horšie je, keď ste k tomu donútení, pretože to robia všetci naokolo. Iná možnosť nie je."
Prečo majú niektorí muži tak silný odpor na alternatívy mäsa?
Rozhovory sme robili s mužmi vo veku 18 - 40 rokov, keďže toto sú generácie , ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou prijali flexitariánstvo (redukciu mäsa) a zahrnuli viac rastlinných potravín. Preto bolo prekvapujúce vidieť silu ich negativity.
Veríme, že fungujú dve psychologické reakcie:
Muži, s ktorými sme robili rozhovory, vnímali myšlienku výlučne vegánskeho menu ako ranu pre ich slobodu výberu bez ohľadu na to, či im burger chutil. Boli odhodlaní obnoviť svoju slobodu. To je v súlade s myšlienkou psychologickej reakcie, ktorá naznačuje, že ľudia budú veľmi silne reagovať na vnímanú stratu slobôd.
na druhej strane muži, s ktorými sme robili rozhovory, chceli zapôsobiť alebo potešiť svoje priateľky alebo partnerky, ktoré ich vzali do reštaurácie. Súvisí to s teóriou riadenia dojmov, ktorá opisuje, ako sa snažíme mať pod kontrolou to, ako nás vidia ostatní. Skorší výskum ukázal, že najmä muži môžu v rámci správy dojmu konzumovať väčšie a nezdravé jedlá. Naši opýtaní museli žonglovať s tým, ako ich videl partner, ako aj s tým, ako by ich výber videli ich priatelia a iní muži.
Čo sa stane, keď sa tieto dve teórie zrazia? Objavia sa tieto témy:
so zameraním na novinku vegánskej reštaurácie. Jeden 18-ročný nám povedal: "Nemusíte byť vegánom, aby ste si išli vyskúšať vegetariánsky burger. Nie som vegán, ale každý hovorí o [týchto hamburgeroch]. Ani si nerobím srandu, sú také populárne." Jeden 29-ročný povedal: "Chodili sme von a jedli steaky a hamburgery v krčmách a steakhousoch [...] teraz sa stretávame s tými, ktorí jedia vegetariánske hamburgery. Divný svet!"
ochrana mužnosti prostredníctvom výberu potravín. 22-ročný mladík nám povedal: "Priatelia vás dnes môžu vystopovať všade. Nechcem skončiť s tým, že sa mi moji priatelia budú smiať na rastlinnom burgeri," zatiaľ čo 19-ročný povedal, že musí "ustrážiť to, čo [moja priateľka] hovorí pred mojimi mužskými priateľmi. Myslím si, že je dosť múdra a chápe dôsledky toho. Máme vegánskeho priateľa a každý ho neustále oklame a je veľmi nepríjemné pomyslieť si, že by som mohol dostať jeho miesto so svojím vegetariánskym burgerom."
skepticizmus k chuti rastlinných hamburgerov. Jeden 32-ročný nám povedal, že je to "pre mňa bez chuti [...] ani zďaleka nie skutočné mäso. Raz by si to mohol mať, ale to je všetko"
obavy o zdravie rastlinných hamburgerov. 21-ročný muž nám povedal, že rastlinné hamburgery nie sú pre zdravie lepšie ako mäso. "Sú to ultraspracované napodobeniny," povedal.
Čo sa stane, keď sa tieto dve teórie zrazia? Objavia sa tieto témy:
so zameraním na novinku vegánskej reštaurácie. Jeden 18-ročný nám povedal: "Nemusíte byť vegánom, aby ste si išli vyskúšať vegetariánsky burger. Nie som vegán, ale každý hovorí o týchto hamburgeroch. Ani si nerobím srandu, sú také populárne." Jeden 29-ročný povedal: "Chodili sme von a jedli steaky a hamburgery v krčmách a steakhousoch [...] teraz sa stretávame s tými, ktorí jedia vegetariánske hamburgery. Divný svet!"
ochrana mužnosti prostredníctvom výberu potravín. 22-ročný mladík nám povedal: "Priatelia vás dnes môžu vystopovať všade. Nechcem skončiť s tým, že sa mi moji priatelia budú smiať na rastlinnom burgeri," zatiaľ čo 19-ročný povedal, že musí "ustrážiť to, čo moja priateľka hovorí pred mojimi mužskými priateľmi. Myslím si, že je dosť múdra a chápe dôsledky toho. Máme vegánskeho priateľa a každý si z neho stále robí žarty a je veľmi nepríjemné pomyslieť si, že by som mohol dostať jeho miesto so svojím vegetariánskym burgerom."
skepticizmus k chuti rastlinných hamburgerov. Jeden 32-ročný nám povedal, že je to "pre mňa bez chuti [...] ani zďaleka nie skutočné mäso."
obavy o zdravie rastlinných hamburgerov. 21-ročný muž nám povedal, že rastlinné hamburgery nie sú pre zdravie lepšie ako mäso. "Sú to ultraspracované napodobeniny," povedal.
Prečo na tom záleží?
Vznik tohto nového odvetvia je jasnou odpoveďou na naliehavé výzvy na zmenu našich súčasných potravinových systémov v dôsledku veľkej environmentálnej stopy zvierat chovaných na mäso, ničenia nedotknutých biotopov s cieľom vytvoriť viac polí, ako aj obáv o dobré životné podmienky zvierat. Naša závislosť na mäse ovplyvňuje aj naše zdravie, a to na úrovni jednotlivca aj populácie . Nové alternatívy k mäsu zo živočíšnych zdrojov predstavujú začiatok prechodu k udržateľnejšiemu výberu potravín.
Bohužiaľ, rastlinné alternatívy nám môžu pomôcť vyrovnať sa s našimi prekrývajúcimi sa environmentálnymi krízami zmeny klímy, vymierania, straty divočiny a znečistenia len vtedy, ak ich ľudia skutočne chcú jesť radšej ako zvieraciu svalovinu. To môže znamenať zlepšenie zložiek používaných v niektorých alternatívnych produktoch a zníženie spracovania, aby sa zvýšil ich pozitívny dopad na zdravie.
Nútiť ľudí, aby opustili mäso zo zvierat, nie je možné vzhľadom na to, ako silne reagujeme na vnímanú stratu slobôd. To znamená, že musíme ísť po psychologických dôvodoch, najmä niektorí muži majú taký silný vzťah k mäsu zvierat.
Ako to môžeme urobiť? Sociálny marketing by bol dobrým začiatkom, ak vezmeme do úvahy úspechy predchádzajúcich všeobecne dobrých kampaní týkajúcich sa zníženia popularity užívania tabaku, používania opaľovacích krémov a očkovania proti COVID.
Naša štúdia ukazuje, že akékoľvek marketingové posolstvá, ktoré povzbudzujú mužov k prijatiu rastlinných alternatív, budú musieť byť prispôsobené veľmi starostlivo. Tieto môžu zahŕňať:
opisovanie potravín rastlinného pôvodu ako zámernej voľby na zlepšenie výživy, zníženie zdravotných rizík a zlepšenie životného prostredia. Tento prístup by pravdepodobne potlačil spätnú reakciu
prezentácia nových foriem mužskej identity zameraná na jedlo s cieľom opísať maskulinitu sústredenú okolo starostlivosti o seba a o divočinu s cieľom vytvoriť pozitívny manažment dojmu.
Aj napriek neochotným alebo vyhýbavým mužom sa stále očakáva, že rastlinný sektor bude silne rásť a do roku 2030 pridá do austrálskej ekonomiky 3 miliardy dolárov . Len si predstavte, že by sme so sebou mohli vziať všetkých - dokonca aj mäsožravcov, ktorí sa tak sami označujú.
zdroj: theconversation.com