Čo ma najviac trápi na vegánstve?

08.08.2020

Každý má svoj dôvod prečo uvažuje nad tým prečo prejde na vegánstvo alebo prečo sa stal vegánom. Postupne však prichádzajú prvé komplikácie a určitý diskomfort oproti životu na ktorý bol človek zvyknutý. Čo však býva najťažšie na vegánstve? Aké prípadné argumenty proti vegánstvu stoja na reálnych základoch a ktorý je ten najsilnejší? Práve túto otázku zodpovedal asi najvýraznejší propagátor vegánstva Gary Yourofsky

Gary na to odpovedá úplne jednoznačne. Nie že neexistuje najsilnejší, ono neexistuje žiaden argument proti vegásntvu:

"Nie je žiaden logický dôvod zotročovať, vraždiť a utlačovať zvieratá a konzumovať ich časti tela"

Samozrejme v tomto sa ťažko hľadajú protiargumenty a všetky vyjadrenia bežných ľudí proti vegánstvu ktorí sú pod vplyvom ideológie karnizmu sú smiešne. Preto tu nebudem preberať argumenty proti vegánstvu, ktoré sú skôr mýty, ale veci ktoré mi skôr komplikujú život a pre ktoré je byť vegánom jednoducho istý diskomfort oproti "normálnemu" človeku. Začal by som teda tým, z čoho som pri vegánstve najviac smutný a čo ma najviac trápi:

"Najviac ma trápi to, že som žil ako karnista a ľutujem spätne celé tie roky"

Ja som to jednoducho nevidel, od mala som bol vychovávaný od rodiny cez školu že mlieko je zdravé, že pre zdravie potrebujeme mäso. Pričom konkrétne s mäsom som mal vždy problém a rodina ma musela naozaj nútiť do jedla, čo je pre malé dieťa extra stresujúce a spomienka na dané obdobie nie je príjemná. Samozrejme rodičia pod ideológiou karnizmu chceli pre voje dieťa to najlepšie a nevedeli že robia niečo zlé. Ja som si ďalej žil svojím životom a jedlo som nikdy neriešil, sú iné problémy v živote a jedlo je niečo k čomu si človek sadne, naje sa a nič nerieši. A preto spätne ľutujem že som si to neuvedomil skôr, s čím už ale nič neviem urobiť.

Poďme sa ale pozrieť na niektoré najčastejšie nepríjemnosti ktoré sprevádzajú vegánov a sú to práve dôvody kvôli ktorým sa niektorí ľudia vracajú k bežnej strave.

1. nepríjemnosť: Varenie

Pokiaľ prejdete na rastlinnú stravu, tak vás čakajú krabičky a príprava vlastného jedla. Ako náhle opustíte svoj domov tak nastáva problém. V stánku rýchleho občerstvenia sa nenajete, cez obed v práci sa na meníčku nenajete, v lete na ulici si zmrzlinu nekúpite, na trhoch si v stánkoch v sekcii jedlo veľmi nič nekúpite, na svadbách a oslavách budete mať tiež problém, dokonca u rodiny a známych sa taktiež asi veľmi nenajete. A je to otrava, naozaj variť stále, každý deň a znova, variť si jedlo na celý deň... je to naozaj záťaž. Spadá do toho aj to, že si musíte strážiť všetky potrebné vitamíny, minerály, proteíny, sacharidy aby ste ich mali zastúpené v jedálničku. Keď niekde cestujete musíte jedlo plánovať, keď sa niekde zdržíte musíte na to myslieť vopred. Samozrejme viete sa najesť v reštaurácii, prejdete si síce tortúrou akú vidíte vo forme vtipu vyššie, ale dá sa to. Najjednoduchšie je to v pizzérii, kde si dáte pizzu so zeleninou bez syra a je to. Táto nepríjemnosť je jeden z nosných argumentov prečo sa ľudia časom vrátia k "bežnej" strave.

2. nepríjemnosť: Sociálne vylúčenie

Človek je tvor spoločenský a jedlo je niečo kde sa ľudia stretávajú a socializujú. Je to v práci, v rodine, všetky oslavy a stretnutia sú sprevádzané často jedlom ktoré tvorí podstatnú časť. A vy zrazu nejdete s kolegami na obed, začnete mať problém s oslavami kde sa grilujú a jedia časti zvierat. K tomu sa pridáva ďalší aspekt a to že vás ľudia môžu začať vytláčať z kolektívu kvôli tomu že sa dozvedia že ste vegáni. Môžete sa stať terčom posmeškov alebo útokov a musíte často zažívať situáciu že ste v defenzíve a obhajujete svoj životný štýl. Veľa vegánov to rieši tak že žiaľ opustia istú časť priateľov a získajú novú kde sú na rovnakej "vlne". Prípadne si nájdu porozumenie aj so svojim okolím ktorému nebude vadiť vegánstvo. V každom prípade je to ďalšia nepríjemnosť ktorú musia vegáni riešiť.

3. nepríjemnosť: Vegánske potraviny

Tu sa to mega mega zlepšilo za posledné roky. Už aj na malých dedinách sa nájdu vegánske produkty. Stále to však nie je ideálne. Ja teraz nehovorím o rôznych náhradách mäsa a iných vysoko procesne spracovaných rastlinných potravinách. Ja poviem môj prípad, že jednoducho mám problém kúpiť obyčajný tempeh a darí sa mi to len občas keď cestujem. Rovnako mám problém s úplnou hlúposťou ako je sojakrém, ktorý tvorí základ "bryndze" do halušiek. Alebo rovnako neviem v okolí kúpiť kokosové mlieko aby som si uvaril kari, prípadne tahini na hummus. Ďalej dopátrať sa k tomu ktoré pečivo je vegánske nie je ľahká záležitosť, keďže zloženie ktoré si prečítate nezaručuje, že tam nie je živočíšna zložka. A takýchto drobností sa nájde viac. Skrátka to nie tak jednoduché, že človek vojde do obchodu a má všetko čo potrebuje. Ale ako som písal postupuje to míľovými krokmi a som prekvapený ako sa vegánske výrobky čoraz viac rozširujú. Ich nedostatok je ale jedna z nepríjemností ktoré vegánov trápia.

Toľko asi k problémom vegánstva. Existuje argument proti vegánstvu ktorý by bol validný v tom prečo je dobré týrať a zabíjať zvieratá kvôli nášmu prospechu v podobe stravy alebo výrobkov? Nie, taký dôvod neexistuje. Existujú nepríjemnosti s ktorými sa vegáni musia vyrovnávať? Určite, ale každá zmena v živote prináša prekážky. A každú významnejšiu zmenu v spoločnosti vždy musela najprv presadzovať menšina kým sa to stalo mainstream, čo je aj príklad vegánstva.

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky