Recenzia knihy Pavla Houdka: JAK NA VEGANSTVÍ

16.09.2020

Pri začiatkoch vegánstva som narazil na Pavla Houdka na youtube a tu ma prekvapila jeho forma a obsah ktorý tvoril o vegánstve. 

Argumentoval fakticky, nezabiehal do ezo oblastí a tvrdenia mal podložené štúdiami. To však nestačí a aby ste ľudí zaujali musíte mať čaro osobnosti, čo Pavel Houdek má. A preto som sledoval všetok jeho obsah všade kde sa vyskytol a pozeral si raz za čas aj jeho facebook, čo ako som vysvetľoval u mňa nie je bežné. 

A jedného dňa sa tam objavila správa, že vydáva knihu JAK NA VEGANSTVÍ. Okamžite som si ju objednal z ČR, (hoci poštovné bolo skoro cena knihy) konečne dorazila a môžem k nej niečo povedať. Kým sa ale dostaneme ku knihe: Kto je vlastne Pavel Houdek? Je to právnik, inštruktor sebaobrany, aktivista, propagátor vegánstva ako na webe tak na youtube, venuje sa bojovým športom a zakladal Vegan sport club.

Poďme už k samotnej knihe. Začal by som tým najmenej podstatným a to je obal knihy (aj keď marketingová poučka tvrdí úplný opak a teda že obal predáva) Keď som videl obal knihy na webe tak ma teda nezaujal. Pár písmen s otáznikom bez obrázkov... Tu však musím povedať že naživo je to úplný rozdiel. Kombinácia matného povrchu s lesklými jemne vystupujúcimi časťami + kombinácia farieb vyzerá fakt dobre a moderne.

Poďme ale na to podstatné a to obsah knihy. Kto pozná tvorbu Pavla Houdka, tak by ho pri čítaní tejto knihy kde by nevedel kto je autor určite spoznal. Kniha je veľmi čítavá, páči sa mi že sa tam autor nesnažil vybiť si svoje ego používaním zložitých vetných konštrukcií, v kombinácii s čo najviac odbornými termínmi a výrazmi, aby to všetkým ukázal.

 Musím veľmi oceniť úvod knihy, kde píše o čom kniha je a vyslovene hovorí aké pasáže máte preskočiť :) pokiaľ sa už v problematike dobre vyznáte. To som tiež veľmi nevidel, aby vám autor na začiatku povedal, toto nemusíte čítať a toto tiež kľudne preskočte. O čom teda kniha je? O vegánstve a to dopodrobna. Čo máte jesť, ako to máte jesť a prečo to máte jesť. 

Čo ma však znova pri čítaní zaujalo, že pod každou stranou je kopa odkazov. A to sú odkazy na štúdie a odborné publikácie prakticky na každé tvrdenie. V knihe je samozrejme vysvetlené z rôznych pohľadov prečo je dôležité stať sa vegánom ako je hľadisko zdravotné, enviromentálne a etické. Potom už nasleduje samozrejme zloženie vegánskej stravy kde sa ide úplne do hĺbky. 

Či som sa dozvedel kopu nových a prevratných informácií po rokoch na vegánskej strave? Nie. Ale to neznamená že som sa nedozvedel veci ktoré ma buď zaskočili, alebo som o nich vedel len povrchne a tu som sa dočítal podrobnejšie o danej problematike. Príklad? Mával som problémy s chrbticou, mával som záchvaty bolesti a pod. Po prechode na vegánsku stravu už daný problém nemám. 

Prečo to neviem, ale v knihe Pavla Houdka zrazu čítam, že vitamín D pomáha riešiť napr. problémy s bolesťou chrbta v spodnej časti, čo bol môj prípad. Bolo to teda kvôli vitamínu D že sa to spravilo, alebo niečim iným napr. správnym pomerom Omega 3? Neviem a takýchto drobností ako podrobnejšie vysvetlenie kreatínu, karosínu kde je nejaké to info navyše atď. je tam viac. 

Drobnosti, ale extra zaujímavé. A čo musím ešte pochváliť je ukážka Vzorového jedálnička - ono písať teoreticky, toľko živín musíte prijať z tohoto a toľko železa z tohoto, je ľahké povedať, ale bežne v živote už je otázka ako to naplniť. Preto Vzorový jedálniček bude pre ľudí veľká pomôcka, rovnako ako Prehľad dôležitých živín a Denný checklist.

Čo by som knihe vytkol? Asi len jednu vec (resp. dve, ale za druhú autor asi nemôže) a to že ja by som kládol väčší dôraz na suplementáciu B12. Pavel Houdek to tam rozpísal úplne správne, čo sa týka zdrojov B12, ako správne suplementovať B12, čo máte sledovať pri krvných testoch aby ste si strážili hladinu B12... Veľká časť vegánov sa to však naozaj snaží riešiť "prírodnou" cestou a končí to často zle. Začnú sa cítiť zdravotne horšie a kvôli tomu často skončia s vegánstvom. Toto extra poškodzuje ako ich osobne, ale vrhá to rovnako zlé svetlo na celé vegánstvo. Dáva to tak náboje ľuďom ktorí to používajú ako príklad že je vegánstvo nezdravé, extrémizmus, ľudia si na tom zničia zdravie, je to neprirodzené a podobne. A pokiaľ ľudia čítajú v knihe, že suplementovať možno nemusia (čím získa ich postoj legitimitu pretože sa oprú o odborníka) ale na krvné testy sa im chodiť nechce, tak to môže dopadnúť negatívne. Drobnosť, ale tu by som suplementáciu asi viac zdôraznil. 

Čo sa týka druhej veci, tak že v knihe chýba pasáž Jak na veganství detí. Sú vegánski rodičia ktorí chcú robiť všetko správne a mohli by sa oprieť o publikáciu tohoto typu. Ale v tomto chápem že sa autor nechcel pustiť na toto pole, predsa len je to extra zodpovednosť a neviem či si je istý na 100% aj v tejto oblasti.

Pre koho je teda kniha určená? Určite pre začínajúcich vegánov (samozrejme aj dlhoročných vegánov) alebo racionálne zmýšľajúcich ľudí ktorí sa o problematiku zaujímajú. Nie sú tam omáčky, nie je tam vegánska propaganda, ale racionálne napísaný, veľmi dobre čítavý a vyzdrojovaný text. Najväčšiu výhodu knihy vidím v tom, že máte kompletne všetky podrobné informácie o vegánstve na jednom mieste, aj so zdrojmi na odborné publikácie a vedecké štúdie. Kedykoľvek sa budete potrebovať napr. oprieť o zdroj informácií, prečo je toto alebo toto tvrdenie správne, nájdete to v knihe. Nájdete všetky informácie aj na internete? Asi áno, ale preberaním sa všetkým tým balastom, hľadaním kúskov a zliepať ich dokopy je extra časovo náročné a vyfiltrovať podstatné informácie je často až nadľudský výkon v dnešnom informačnom chaose. Kniha vám tak ušetrí hodiny, dni, týždne a možno mesiace času, keby ste si všetko zisťovali svojou cestou a možno by ste sa nedopracovali k niektorým veciam, ktoré aj mňa v knihe zaskočili. 

Je teda kniha prelomová, unikátna, revolúcia informácií a nová "Biblia" vegánstva? Asi nie. Knihu však môžem len a len odporučiť, pokiaľ váhate nad kúpou, tak už neváhajte a určite si ju kúpte. Nebudete ľutovať.


Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky