Pozitíva vegánskej stravy

11.08.2020

Vo veľkom množstve článkov, reakcií a správ som sa venoval rôznym zásadám a špecifikám vegánskej stravy ako aj samotnej životnej filozofii, ktorá so sebou prináša aj istý diskomfort do života. Myslím si že som ale nehovoril dostatočne o pozitívach ktoré to so sebou prináša. Ja som na vegánskej strave už niekoľko rokov a preto vám môžem povedať o niekoľkých pozitívnych aspektoch, ktoré sú síce mojou osobnou skúsenosťou, ale pokiaľ si čítam vyjadrenia vegánov alebo sledujem videá ľudí o vegánstve, tak prezentujú podobnú skúsenosť. Poďme teda na to:

1. Úprava hmotnosti 

Počas prvého roka som na vegánskej strave schudol postupne približne 9 kilogramov a to z 85kg na 76kg. Ďalej mi už moja váha ostala zastabilizovaná a stále mám miernu nadváhu. Tu musím povedať, že som sa o žiadnu redukciu hmotnosti nesnažil, vegánom som sa stal z etických dôvodov a na novej strave som si strážil len dostatočný príjem vitamínov a minerálov. Zaujímavosťou v tomto smere je, že jem väčšie porcie jedla ako v minulosti, kedy som si práve kvôli nadváhe niekedy musel odriekať väčšie porcie jedla. Tu mi to teda príde ako pozitívum, napriek tomu že som nenavýšil fyzickú aktivitu a len som upravil jedálniček kde jem paradoxne viac jedla, tak sa mi podarilo nechtiac upraviť hmotnosť. 

2. Príval energie

Tu to musím dať trocha do kontextu. Spomínam to preto, že veľká časť vegánov práve hovorí o prívale energie pri zmene jedálnička na rastlinnú stravu. Ja osobne som žiaden príval energie nezaznamenal, ale prejavilo sa to trocha inak. 

- spím o hodinu menej. Jednoducho sa už zobudím vyspaný a oddýchnutý o hodinu skôr ako keď som bol na "bežnej" strave. Môže to súvisieť s rýchlejšou regeneráciou organizmu ktorá sa prezentuje na rastlinnej strave a preto veľa športovcov či v silových alebo vytrvalostných športoch prechádza na rastlinnú stravu. V každom prípade to zas nie je až taká výhra, pretože tú hodinu nemám cez deň k dobru, pretože si ako väčšina vegánov musím variť jedlo na zvyšok dňa a na to využívam práve tú hodinu o ktorú vstávam skôr.

- siesta po obede. Predpokladám že veľa z vás pozná pocit, že po výdatnom jedle, zvlášť po obede, ste unavení a ideálny je teda tzv. šlofík na 20 minút až pol hodinky. Pri rastlinnej strave už daný pocit nepoznám. Hoci dokážem zjesť veľké porcie jedla a niekoľko plných tanierov na obed, napriek tomu sa necítim preplnený ani unavený a môžem ďalej pokračovať v činnosti. Znova sa nejedná o subjektívny pocit, ale veľká časť vegánov poukazuje na túto skutočnosť.

- zaspávanie za volantom. Ja trávim často a veľkú časť dňa v aute a pravidelne sa mi stávalo že pri dlhších cestách okolo 8 až 10 hodín, som jednoducho zaspával a mal som veľký problém udržať pozornosť. Musel som si preto robiť prestávky, kde som sa musel poprechádzať alebo si na chvíľu zdriemnuť. Po prechode na rastlinnú stravu to už nezažívam, necítim únavu a dokážem byť sústredený na jazdu. Prestal som tak piť kávu ktorá mi nerobila úplne dobre a nepotrebujem ani žiaden energetický alebo iný povzbudzovací prípravok na dodanie energie.

3. Zápach

Tu už pomaly prechádzame do chúlostivejších oblastí a nebojte sa, bude to ešte horšie :) Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše, smrdím jednoducho menej. Pokiaľ vyvíjam fyzickú aktivitu a potím sa, tak je to jednoducho čo sa týka zápachu lepšie ako to bolo pri "bežnej" strave. Určite to ocení hlavne vaše okolie a blízki. Znova môžem povedať že túto skúsenosť prezentuje viacero vegánov a táto skutočnosť je jednoducho spojená s rastlinnou stravou. Prečo je tomu tak, k tomu by sa už museli vyjadriť ľudia ktorí sa venujú medicíne, výžive a biológii. Ja ako laik len pozorujem výsledky.

4. Kožné problémy

Mával som kožné problémy. Jednalo sa o rôzne druhy vyrážok ktoré sa náhodne objavovali a dlho hojili. Samozrejme prvá rada v tejto oblasti býva aj keď nie ste vegáni ale máte dané problémy - okamžite sa zbavte konzumácie mliečnych výrobkov.  Stále viac štúdií spája mliečne výrobky s kožnými problémami, ako je akné. Mliečne výrobky obsahujú rastové hormóny, ktoré môžu interferovať s hormónovým systémom ľudského tela. Viacerí odborníci sa tiež domnievajú, že mliečne výrobky môžu narušiť hladinu inzulínu, čo zvyšuje pravdepodobnosť vzniku akné. Osobne neviem aký negatívny vplyv na pokožku má mäso, v každom prípade po prechode na rastlinnú stravu sa u mňa daný problém výrazne zlepšil.

5. Manželské povinnosti 

Ako začať.... Tu môžem povedať skúsenosť zo strany muža. Jednoducho znova je to zbytočné rozpisovať, je to lepšie. Veľa ľudí sa smialo keď vo filme The Game Changers ukazovali meranie mužskej erekcie pri bežnej strave a pri prechode na vegánsku stravu. Moja osobná skúsenosť v tomto je, že sa to jednoducho zlepšilo, čím muži určite potešia svoje partnerky. A pokiaľ tento článok číta žena ktorej partner má isté deficity v plnení si manželských povinností, tak práve rastlinná strava by mohla priniesť želaný efekt.

Toľko by som vám asi povedal k výhodám vegánskej stravy, ktoré som osobne pocítil ako zmenu k lepšiemu. Nehovoril som tu o rôznych zdravotných aspektoch ako je prevencia rakoviny, cukrovky, srdcových chorôb, mŕtvice a podobne. Rovnako som sa nepúšťal do rôznych ekologických prínosov a etickom rozmere. Povedal som vám moje osobné skúsenosti o citeľnom zlepšení v mojom živote ktoré som zaznamenal.

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky